צור קשר

אז מה היה לנו שם – סיכום שנת אלפיים אחת עשרה ברפואה האינטגרטיבית

אז מה היה לנו שם? סיכום שנת 2011 ברפואה האינטגרטיבית

מממ… איזו שנה זו היתה? במדע, במדיניות ובמעמד עלולה שנת 2011 להיזכר כסתם עוד שנה, אלא אם כן על כתפיה של השנה שחלפה נרים את הראש ונעשה את שנת 2012 לשנה טובה, והפעם… על באמת.

מדע – היתה זו שנה טובה מלאה במחקרים חיוביים, שליליים ו.. מוטים (מלשון bias). בצד המחקרים החיוביים על היעילות של התערבויות ברפואה משלימה ניתן לציין יוגה לכאבי גב תחתוןאקופונקטורה כמורידה רמות סטרס בזכות הורדת רמות neuropeptide Y, טאי-צ'י לחולים עם אי ספיקת הלב, שימוש ברפואה משלימה לקידום בריאות ולא רק לטיפול במחלות, שלל מחקרים על האפקט האפיגנטי של תזונה, הבנה טובה יותר של השפעת המדיטאציה על המוח, ואפילו עדנה ל… פטריות הרפואיות. בצד המחקרים השליליים, ניתן לציין חשש מחוסר מידע מספיק לגבי צמחי מרפא, חוסר התוחלת שבהידרוקולוניקס, ספקות לגבי היעילות שלדיקור בהפגת כאב, והוכחת היעילות המוגבלת של אכינציאה בהצטננות. ולבסוף, בצד המחקרים המוטים ניתן לציין בעיקר את מחקר הSELECT  על ויטמין E במניעה של סרטן הערמונית, מחקר שהNIH  השקיע בו מאות מיליוני דולרים ושהסתיים טרם זמנו בגלל "עודף תחלואה" בזרוע המחקר לעומת זרוע הביקורת ושבו, כך אנו חוששים במכתב ששלחנו למערכת ה JAMA (ועל כך במאמר המערכת הבא), השתמשו ככל הנראה בתכשיר הוטמין E מהמקור הלא נכון… אבל חוץ מזה מרקיז, מה עוד חדש?

מדיניות – כמו בשירם המקסים של הנשמות הטהורות "שנה חלפה, ועוד שנה, ושום דבר לא בא לא לא השתנה", גם ב 2011 לא התרחשה עדיין פריצת הדרך הכל-כך נחוצה בכל הקשור למדיניות משרד הבריאות לגבי הרפואה המשלימה בישראל. אמנם הוחלפו טיוטות ראשוניות להערות, אך דו"ח ועדת זיידיס לסוגיית הההסדרה של המטפלים במקצועות הרפואה המשלימה בישראל טרם ראה אור יום. אבן הנגף העיקרית היא סוגיית האקדמיזציה. לדעת חלק גדול מן המשתתפים בישיבות הועדה (אך בפירוש לא כולם) ראוי שההסדרה תיעשה על ידי המדינה (בדומה לרופאים, ובשונה ממתווה ההסדרה העצמית הקיים בחלק ממדינות העולם על פיו בעלי מקצוע יכולים להירשם ולהתאגד באופן וולונטרי ללא שניתנת להם הכרה או מעמד סטטורי רשמי כלשהו מעת הריבון), במתווה הדומה לזה של חוק מקצועות הבריאות שהוחל כבר ב 2008 על ארבעה מקצועות פארא-רפואיים ראשונים (ריפוי בעיסוק, פיזיוטרפיה, הפרעות בתקשורת, תזונה קלינית). תנאי בסיסי להסדרה שכזו על פי תבנית החוק הוא שמקצועות הבריאות יילמדו לתואר אקדמי. אלא שכיום מקצועות הטיפול ברפואה המשלימה נלמדים במכללות ובמוסדות לימוד פרטיים ברמות שונות, ללא פיקוח מטעם משרד החינוך (על אף ההמלצות המפורשות של הועדה שעסקה בכך כבר לפני כעשרים שנה) וללא תואר אקדמי, מאחר ועד כה כל הבקשות שהוגשו למל"ג להכרה אקדמית של תוכניות הלימודים הנ"ל נידחו. מכאן, שיתכן ופתרון הביניים לאור המגמות הכלל עולמיות בתחום האינטגרציה של הרפואה המשלימה במערכות הבריאות ולאור העובדה שהתחום צעיר ובהתהוות מתמדת, יהיה בדמות הקמה של ועדת ליווי רב- ובין-תחומית, אשר תפקידה יהיה לבחון את הנושא מחדש עד הבשלת התנאים להסדרה.

מעמד – בשנה שבה יצאו לרחובות אלפים מאזרחי ישראל בתביעה לצדק חברתי, שבבסיסו עומדת גם הדרישה לפלורליזם ולביזור מעמדי וכלכלי מחד, ובשנה בה עלתה בכל עוזה הסלידה הציבורית מהדרה כלשהי על רקע גורף של קבוצות מיעוט או קבוצות חלשות (ונשים הן הן המין החזק!) מאידך, יש עדיין לצערינו הדרה דה-פקטו של הלגיטימיות של מעמד הרפואה המשלימה בישראל. להדרה זו, שלושה ביטויים עיקריים: (א) במעמד הלא מוסדר כיאות של המטפלים במוסדות הציבור (לרובם אין קביעות, תנאים סוציאליים ראויים או אופק התקדמות אירגוני משמעותי), (ב) בחוסר ההגינות שבו טופל הנושא בגיליון המיוחד של הרפואה שהוקדש לרפואה המשלימה ושלגביו כבר הבעתי את דעתי במאמר מערכת קודם, ו (ג) בעובדה ששוב ועדת הסל, שאמורה לשקול ולאשר טכנולוגיות רפואיות על בסיס יעילותן, תועלתן, עלותן ובטיחותן לא מצאה לנכון לכלול ולו טכנולוגיה רפואית אחת מעולם הרפואה המשלימה בסל הלאומי.

ועם הפנים קדימה, במה צריך להתרכז ב 2012?

במילה אחת – איחוד! בשתי מילים – אחידות!

בהיבט החינוך, למדנו במהלך 2011 כי אפילו המכללות הגדולות והמבוססות להכשרת מורים שוקלות איחוד במטרה לזכות בתקציבי המועצה להשכלה גבוהה, במטרה לשפר את תנאי סגל המרצים והתלמידים, ולהעלות את איכות הבוגרים שהן מוציאות אל השוק. דיווח בטלגרף הבריטי לאחרונה המלמד על ירידה חדה במספר הנרשמים לתוכניות הלימוד (האקדמיות יש לומר) ברפואה משלימה ברחבי הממלכה המאוחדת ועל סגירת תוכניות לימוד מעיד עד כמה איחוד שכזה בין אין-ספור המכללות ובתי הספר הפרטיים לרפואה משלימה הפזורים בכל רחבי ישראל נחוץ וחיוני להמשך ההתפתחות של התחום.

בהיבט הרגולטורי, למדנו  שוב עד כמה מסוכן הסטנדרט הכפול המתבטא בפיקוח קפדני (אם כי לא מספיק, ע"ע מקרה האלטירוקסין) על שוק התרופות מחד, והיעדר תהליכי פיקוח ובקרה נאותים על שוק תוספי התזונה והויטמינים, מאידך. בארה"ב, שם נולד כתוצאה מלובי פוליטי שלא היה כדוגמתו (כדאי לצפות בסרט של תכנית התחקירים היוקרתית FRONTLINE  על הנושא) חוק ה Dietary Supplement Health and Education Act, המוציא באופן שעוריריותי מסמכות ה FDA את הרשות לפקח על "מוצרים מן הטבע", מנסים כעת לתקן את המעוות בדמות הנחיות חדשות של ה FDA (אם כי הפוליטיקאים שוב צפויים לקלקל). בישראל, אין עדיין פיקוח ובקרה נאותים על שוק תוספי התזונה, צמחי המרפא והויטמינים, דבר שעלול להסתיים חלילה באסון גדול. היוזמה של משרד הבריאות, בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית שהקימו אתר לדיווח תופעות לוואי מתרופות, תוספי תזונה וצמחי מרפא המיועד הן לצוות הרפואי והן לקהל הרחב  ראויה לכל הערכה, אך איננה מספיקה. הגיע הזמן לתקן את עיוות הסטנדרט הכפול, ויפה שעה אחת קודם.

ואיך נסיים, אם לא במילות השיר הנפלא של שייקה פייקוב

חלפה שנה, כמו עננה
איתה גם תקוותי הישנה
קיוויתי להרבה יותר להשיג באמונה
חלפה שנה – כמו רכבת שחלפה בשאונה
חלפה שנה

על מי אסמוך, על מי
על מי אסמוך אם רק לא על עצמי
על מי אסמוך, על מי
על מי אסמוך אם רק לא על עצמי

ב-ה-צ-ל-ח-ה- לכולנו!