צור קשר

הרופא כמורה דרך. מערכת הבריאות כמופת. הללויה!

הרופא כמורה דרך. מערכת הבריאות כמופת. הללויה!

שתי ידיעות, האחת מישראל והשניה מטקסס, מעלות חיוך מתוק ותחושת ש"החיינו" מחד, ושאלות מהותיות בדבר הגבולות בין החיים המקצועיים והפרטיים, מאידך. הרופא כמורה דרך ומערכת הבריאות כמופת – הללויה!

למרות שהשימוש בתואר ד"ר נהוג באקדמיה מאז המאה ה-12 לערך, הזמנים לא באמת השתנו. אז, כמו היום, לנשיאת התואר ד"ר או פרופ' אחריות רבה. לא בגלל שהמחזיק בתואר הוא חכם או גאון. וגם לא בגלל שכדי לקבלו צריך 780 בפסיכומטרי ו 100 בתעודת הבגרות. אלא בגלל משמעותו. משמעות המילים דוקטור ופרופסור אחת היא – מורה.

ואכן, ברפואה מצופה מהרופא שיהיה מורה. כזה שילמד את מטופליו את סוד החיים הבריאים, וכזה שישמש מופת אישי הלכה למעשה בכל מעשיו. ציווי ההוראה כאן איננו במשמעות לימוד הסטודנטים בינה ותבונה. משמעותו – מורה דרך.

לכן, שתי ידיעות מהחודש האחרון העוסקות בסוגיית מורה הדרך, האחת מישראל והשניה מטקסס, מעלות חיוך מתוק ותחושת ש"החיינו" מחד, ושאלות מהותיות בדבר הגבולות בין החיים המקצועיים והפרטיים, מאידך.

מתברר, כך על פי ידיעות אחרונות ואתר דוקטורס-אונלי מבית הר"י, כי בית החולים "העמק" בעפולה הנהיג "מבחן קבלה" חריג להתמחות ברפואת משפחה: על המועמד להפסיק לעשן. היוזמה למהלך הזה היא של פרופסור חוה טבנקין, מנהלת המחלקה לרפואת משפחה בבית החולים ובמחוז הצפון של שירותי בריאות כללית ואחראית על הכשרת המתמחים.

העיתון, כך על פי הידיעה, פרסם גם את תגובת יו"ר איגוד רופאי המשפחה פרופסור שלמה וינקר, שאמר כי אין לכפות הפסקת עישון על רופא, כי הרגלי חיים הם עניינו הפרטי. "רוב הצוותים הרפואיים לא התחסנו נגד שפעת, האם נפטר אותם מהעבודה בשל כך?", תהה ד"ר וינקר. לעומתו, רופא המשפחה ד"ר מיכאל לבקובסקי משירותי בריאות כללית אמר כי מדובר ביוזמה מבורכת.

באותה העת ממש, בית חולים מקומי בטקסס, הודיע כי אין בכוונתו לשכור יותר את שירותיהם של רופאים, אחיות, או כל איש צוות אחר חדש הסובל מהשמנת יתר (ע"פ הגדרתם, BMI של מעל ל 35). לטענתם, הסיבה להנחיה החדשה פשוטה להפליא. הוכח כי כשאומרים למטופלים "הקשב לדבריי, אל תעשה כמעשיי" המטופלים לא משנים את הרגליהם הבריאותיים, ואילו כאשר ניצבים בפניהם מי ש "נאה דורש נאה מקיים" יש יותר סיכוי שמסר הבריאות יועבר ויוטמע – בחזקת  Veni, vidi, vici (באתי, ראיתי ניצחתי).

בית החולים לו הורגלנו בשמו אינו כזה יותר. הוא הפך בשנים האחרונות למרכז רפואי. והשם מרכז הרפואי איננו כזה יותר, אלא הוא נהיה המרכז הרפואי המשולב (למשל, ע"ש חיים שיבא בתה"ש). והמרכז הרפואי המשולב אינו כזה יותר, אלא הוא הפך להיות כיום הקריה הרפואית לבריאות האדם (ע"ש רמב"ם). גם קופות החולים, הפסיקו להיות של חולים והפכו למשהו אחר – כללית שירותי בריאות.

הסוגיה אם כן, איננה רק חוקית – עיקרון שיווין ההזדמנויות והאיסור על הפליה מטעמים פסולים. השאלה איננה גם זכויות הפרט לעומת זכויות הכלל. בהיבט זה, אין ספק שיש כאן דילמה משמעותית, שהרי המעשן אינו עובר על החוק, והשמן פעמים רבות אינו אשם כלל במצבו. השאלה היא האם תשכיל מערכת הבריאות ככלל לשמש מופת לאורחות חיים.