צור קשר

חוק תשעים השניות

חוק 90 השניות

ויכול להיות שאין המדובר ב 90 שניות אלא ב 60 או ב 120, אבל לעניות דעתי לא בהרבה יותר. בימים אלו התבשרנו על מותה בשיבה טובה של אנציקלופדיה בריטניקה. על איך שויקיפדיה שינתה את פני הרפואה ומה זה אומר.

אמנם היה זה אלברט איינשטיין שאמר "שים ידך על תנור חם למשך דקה וזה ייראה לך כשעה. שב ליד אישה יפה למשך שעה וזה ייראה לך כדקה. זו יחסות", אך אני מבקש שתעשו ניסוי בתורת יחסות אחרת – תורת הידע.

חישבו על משהו שאתם מחשיבים את עצכמם כמבינים בו. עתה, ליחצו על שעון העצר בטלפון החכם שלכם או על הכפתור המתאים שבשעון העוטף את פרק כף ידכם ודברו ברצף על הנושא – כאילו הייתם מסבירים אותו למישהו שאין לו כל מושג בו. ככה סתם. מהראש. בלי הכנה. בלי מצגת או שקפים. אני מתערב איתכם שאם הצלחתם לדבר ברצף 90 שניות, יש סיכוי לא קטן שאתם באמת יודעים את הנושא. מובן, שעל נושאים רבים תוכלו להרצות גם שעות. זה לא חוכמה. הרי בשביל זה בדיוק אתם מומחים ועל כך בדיוק משלמים לכם. אבל מה עם הדברים הפשוטים של החיים?

הבעיה היא שעל נושאים רבים שמקיפים אותנו בחיי היום היום, ושלכן אנו אמורים להבין בהם, איננו יכולים לדבר ולו "רק" 90 שניות. רוצים דוגמא? בבקשה. הביטו בצלחת האוכל המונחת לפניכם ותוך לחיצה קלה על שעון העצר ספרו לעצמכם ממה היא מורכבת? כוונתי איננה כמובן שלשינצל קוראים שניצל ולפירה פירה, אלא מה זה באמת בשר? ואיך יכול להיות שחלבונים שנהרסים בחום במהלך תהליך הטיגון, הבישול או האפיה עדיין טובים לנו בריאותית? או… איך פועלת התרופה שאתם לוקחים כל יום? או… מה זה בדיוק לחץ דם? או ממה בדיוק מתים בסרטן? לא פשוט, אה?

עכשיו תיראו. אני באמת לא מבקש או מצפה ממישהו להסביר כך סתם איך עובד ה MRI. גם אני, יודע לנהוג להפליא במכונית, אך אינני מבין דבר וחצי דבר באיך שהמנוע עובד. נו אז מה? מי אמר שצריך להבין בכל? אחרי הכל, היה זה (שוב) אלברט איינשטיין הגדול שאמר "אתם רואים, חוט טלגרף הוא כמו חתול מאוד, מאוד ארוך. אתה מושך את הזנב שלו בניו יורק, והראש שלו מיילל בלוס אנג'לס. אתם מבינים את זה? מפעיל רדיו הוא בדיוק אותו הדבר: אתה שולח אותות במקום אחד, והם מקבלים אותם במקום אחר. ההבדל היחידי הוא שאין חתול." אבל, בכל זאת, בנושא הבריאות (ובשונה מטכנולוגיה) אני מבקש 90 שניות מזמנכם. ואולי 60 ואולי 120. האמינו לי לא יותר.

חישבו על מצב בריאותכם. אם אתם בריאים – חישבו מהי בריאות (רמז- קיראו בבלוג קודם שלי). אם אתם חולים או סובלים ממשהו, או לחילופין נוטלים תרופה כלשהי או עומדים בפני בדיקה כלשהי – רישמו על דף נייר שאלה שיש לכם בהקשר לכל אלו וחפשו את התשובה במהירות ובקלילות באתר הכללית או בויקיפדיה. אין צורך לקנות את אנציקלופדיה בריטניקה שהגרסה המודפסת האחרונה שלה, מהדורת 2010, כללה 32 כרכים במשקל כולל של 58.5 ק"ג, ושאחרי 244 שנים התבשרנו בימים אלו על הפסקת הדפסתה. העידן הדיגיטאלי כאן, ועימו גם הנגישות שלכם, וכן כן גם שלנו, הרופאים, למידע.

הערכים בויקיפדה לוקחים כמובן יותר מ 90 שניות לקרוא. זה ברור. אבל מספיק ריפרוף מהיר במסמך בשביל לקבל מושג כללי על מה מדובר. תרופה חדשה? אין בעיה – זה שם. תופעות לוואי או מחלה נדירה? אין בעיה – גם הן שם. לכן, לא יפלא הדבר שהרופאים שלכם, ולא פחות חשוב מזה – גם אתם, יכולים בצ'יק לקבל מושג ולדעת את העיקר על כל דבר. כולל חידושים אחרונים שאינם מופיעים עדיין בספר הלימוד בן 1,500 העמודים.

וזו בדיוק הנקודה. חוק 90 השניות נועד להגיד לכם שגם אתם יכולים. לא צריך יום לימודים ארוך או אוניברסיטה מרובת שנים
בשביל להיות שותפים לידע. אל תחששו. קיראו בכייף, וסכמו לכם בראש ב 90 שניות את העיקר. כך תידעו שאתם יודעים. בשביל כל השאר – הפרטים הקטנים והמנגנונים, כמו גם התיחכום והפילפול האבחנתי והטיפולי – בשביל כל אלו אנחנו, המומחים, נמצאים פה למענכם.