צור קשר

כתב חידה – ממתי ומדוע יש למחלות יחסי ציבור?

כתב חידה – ממתי ומדוע יש למחלות יחסי ציבור?

פעם זה היה אחרת. המחלות לא היו מה שהן היום. הכוונה היא לא לחומרת המחלות או למהלכן. אלו, נשארו פחות או יותר אותו הדבר.

פעם לא ידענו לרפא סכרת, וגם כיום אנו לא יודעים לרפא אותה. אמנם, אנו יודעים כיום לשלוט טוב יותר בערכי הסוכר, אבל לא לרפא את המחלה עצמה – וההבדל עצום.

פעם, לא ידענו למנוע סרטן, והיום כשאנו כבר יודעים איך לעשות זאת בחלק נכבד של המקרים אף אחד לא עושה מספיק. על פי הערכות, כשליש ממקרי הסרטן ניתנים למניעה בזכות אורחות חיים בריאים. שמעתם טוב? כ 10,000 מקרי סרטן חדשים בישראל ניתנים למניעה כל שנה!!! אז מה? מישהו עושה עם זה משהו?

זה נכון שיש לנו היום הרבה יותר תרופות. וחלקן, עשו מהפך של ממש במחלות – בעיקר במחלות הזיהומיות, כולל ב HIV/AIDS  – מחלה שהיתה חשוכת מרפא עד לא מזמן והיום בזכות התרופות הינה מחלה כרונית עם איכות חיים טובה. או התרופות הביולוגיות במחלות דלקתיות ובסרטן.

אבל, במרבית המקרים, התרופות, למרות שהפכו להיות מודרניות יותר– אינן תורמות למיגור של ממש של המחלות, או לשינוי דרמטי במהלכן. דוגמא קלאסית לזה הן התרופות נוגדות הדכאון. על פי הערכות, בארה"ב לבדה כ 27 מליון איש משתמשים בתרופות נוגדות דיכאון(אמאל'ה). בשנים האחרונות יצאו אל השוק תרופות רבות חדשות, מעין פרוזאק למתקדמים. אלא, שלפי מחקר מעמיק ובעקבתיו גם ספר חדש, כנראה שהמלך הוא עירום. לא זו בלבד, שאין הוכחה שהתרופות החדשות לדכאון (לדוגמא, ממשפחת ה SSRI) טובות מהתרופות הישנות לדכאון (לדוגמא, ממשפחת ה TCA שהינן בנות 60 שנה ויותר), אלא שמרבית האנשים הסובלים מדיכאון, יכולים באותה מידה להשתמש בפלסבו (טבלה) ובעלות של כלום לעומת מאות מליוני הדולרים שמגלגל שוק התרופות הזה כל שנה.

אז מה בכל זאת השתנה? התדמית של המחלות.

למשל, הידעתם שכיום יש למחלות "ימי הולדת"? כן כן.

הנה לדוגמא, תסמונת התשישות הכרונית ("מחלת היאפים") ופיברומיאלגיה. בשנת 1993 הוכרז ה- 12 למאי כיום המודעות הבינלאומי למחלות אימיונולוגיות ונוירולוגיות כרוניות. מטרת יום המודעות הבינלאומי, כך אנו למדים הינה להגדיל את המודעות למחלות בקרב הציבור והממסדים השונים. ולמה בדיוק צריך להגדיל את המודעות?

אם לא ניחשתם עדיין, הנה עוד כמה דוגמאות: ה 10 במרץ הוא יום המודעות לגלאוקומה, ה 26 במרץ הוא יום המודעות לאפיליפסיה, ה 17 במאי הוא יום המודעות למחלות כבד, ה 24 במאי הוא יום המודעות למחלות מעי דלקתיות, ה 21 ליוני הוא יום המודעות לALS, ה 21 לספטמבר הוא יום המודעות לאלצהיימר, ה 29 באוקטובר הוא יום המודעות לפסוריאזיס, ה 19 בנובמבר הוא יום המודעות למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), וה 28 בספטמבר הוא… יום הכלבת העולמי.

מבולבלים? עדין לא פתרתם את כתב החידה מדוע מחלות צריכות יחסי ציבור? אין סיבה לדאגה (וודאי לא למרשם לנוגדי דכאון וחרדה – נתונים חדשים מבריטניה מראים שדאגות כלכליות מעלות את שיעור השימוש בנוגדי דכאון – ואם זה לא אבסורד, אינני יודע אבסורד מהו). כל מה שאתם צריכים זה להקשיב לגלי האתר בעת הנהיגה, או הבישול, או הריצה על המסוע בחדר הכושר. התוכלו לשחזר את שלל הפרסומות (אופס, טעיתי. אלו אינן פרסומות כמובן, אלא שירות לציבור. סליחה!) שהמכנה המשותף שלהם הוא "… דבר עם הרופא שלך על…" "מוגש בחסות העמותה הישראלית לכך וכך ובאדיבות כך וכך…" ?

ואם נחלצתם בעור שיניכם מהפרסומות, תוכלו כמובן לפוגשם באינטרנט – לבעיות זיקפה,לחיסון לסרטן צוואר הרחם, לדליפת שתן, ולמה לא.

אגב, השבוע הודיע לי חבר בשמחה שבנו קיבל הארכת זמן בבחינות הבגרות, כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, ולוקח …

עדיין לא פתרתם את כתב החידה? צפו בקטע הקצר והמקסים הבא מYouTube . אם זה לא היה מצחיק, הייתי…

ועל כך בבלוג הבא.