צור קשר

סליחה? מישהו פה השתגע? תיכוניסטים כאחים מוסמכים

סליחה? מישהו פה השתגע? תיכוניסטים כאחים מוסמכים

אין גבול ליצירתיות? פיילוט חדש במערכת הבריאות – הכשרת בני 15 עד 19 לטיפול סיעודי בבתי החולים.

אז זהו. אחרי שאיימו עלינו בזמן שביתת הרופאים כי "לא צריך טובות – נייבא רופאים מהודו", ואחרי שפטרו מבחינות הרישוי בישראל את מי שלמדו רפואה במדינות שרמת הרפואה בהן לא תגיע גם בעוד 70 שנה למה שהיה כאן בישראל לפני 70 שנה (אלא אם כן נמשיך להתגלגל במדרון החלקלק של מערכת הבריאות – בשנה שעברה עברו 3 מתוך 600 את הבחינה ועכשיו מציעים שהם יעשו את בחינות הרישוי האמריקאיות) הולכת ומתרגשת לה לנגד עינינו הסערה הבאה במערכת הבריאות, והפעם לא חלילה על מנת לחסוך כסף, אלא על מנת לפתור משבר כח אדם חמור – זה של האחיות.

לאחרונה קראתי בתדהמה את דיווחו של דן אבן בעיתון "הארץ" לפיו "סערה במערכת הבריאות בעקבות אישור שנתן סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפיילוט שיאפשר לתיכוניסטים לקבל הכשרה למקצוע אח ואחות מוסמכים – ללא תואר אקדמי – בבתי ספר של רשת אורט. בהסתדרות האחיות מאיימים במאבק אם התוכנית תאושר. מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, טוען כי באחרונה השיג מליצמן ומשר החינוך גדעון סער את האישורים שיאפשרו לו להתחיל בפיילוט כבר בשנת הלימודים הקרובה, לכ-200 תיכוניסטים של רשת אורט בדרום הארץ, ביישובים אשקלון, ערד ואבו בסמה. הלימודים יתייקמו בשני מסלולים: האחד לתלמידות ותלמידים מכיתה ט' עד י"ד, והשני, מסלול מקוצר לבעלי תעודת בגרות בכיתות י"ג-י"ד. לדברי פלג, בתום הלימודים יעברו התיכוניסטים את בחינת ההסמכה בסיעוד של משרד הבריאות, ויקבלו רישיון לעבוד כאחים ואחיות מוסמכים בבתי החולים, מרפאות הקהילה, טיפות החלב והמוסדות הרפואיים השונים במדינה. בהמשך, בכוונת פלג להרחיב את התוכנית לתיכונים נוספים ברשת, המונה מעל ל-200 מוסדות חינוך ושתי מכללות אקדמיות."

שמעתם טוב. בני 15 עד 19 שבדרך כלל אינם יודעים עדיין דבר על החיים יעניקו טיפול רפואי וסעד נפשי למי שהחיים לימדו אותם בצערם סבל מהו – לחולי הסרטן הנאבקים על חייהם, לנפגעי הכוויות הנאנקנים בסד הטיפולים המייסרים, ליולדת שאך זה עתה הביאה לעולם ילד עם פיגור, לקשישה הערירית במחלקה הפנימית הסובלת מתת תזונה או מהזנחה, והמבקשת לסיים את חייה בדרך מכובדת יותר, לנפגע השבץ המוחי שצריך ללמוד מחדש כיצד לדאוג לצרכיו הבסיסיים, לפצוע מתאונת הדרכים שבאחת התהפך עולמו ללא שוב. אם יש עיוורן גדול מזה, אינני יודע עיוורון מהו.

סיעוד זה לא רק להחליף תחבושות או לחלק תרופות. סיעוד הוא גם, ובעיקר, מקצוע של נשמה. של הקרבה. של הדרכה. של בגרות מקצועית, אישית ואנושית. של אלטרואיזם. ושל נתינה אין סופית.

בני 15 עד 19 אינם בשלים לזה. סיעוד זה לא עוד אפליקציה בסלולאר, והחולים אינם angry birds. יש משבר במקצוע? על משרד הבריאות לטפל בשורשיו. אם ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה בהשוואה לעולם המערבי עם שיעור של 476 אחיות למאה אלף איש – צריך לטפל בסיבות לכך: להעלות את השכר! להציע אופק של התקדמות אישית ומקצועית! להרחיב סמכויות! ולא לעקוף את הבעיה על ידי הכשרת כח אדם זול. הם לא ישרדו יומיים במערכת.

הא. ועוד דבר – כדאי לשאול את המועצה לשלום הילד ואת המועצה לביקורת סרטים ומחזות מדוע יש גיל מינימאלי לחשיפה לדברים מסויימים. לטיפול בהיבטים הנפשיים של כל מה ש"הפיילוט החדש" מציע, גם אחיות בוגרות ומנוסות לא יספיקו.