צור קשר

על דר עופר כספי

את ראשית דרכי הרפואית עשיתי באונברסיטה העברית ובהדסה עין-כרם (שם גם עשיתי סטאז' והתמחיתי ברפואה פנימית). בשנה האחרונה ללימודי הרפואה בהדסה השתלמתי בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד כסטודנט-עמית, ועם סיום לימודי הצטרפתי אל אשתי שזכתה במילגת לימודים מטעם משרד החוץ והאקדמיה הישראלית למדעים ונסענו לסין לשנה.

אז, בתחילת שנות ה90, עוד לא התעניינתי ברפואה משלימה. הייתי לכאורה עדיין "נורמלי" לחלוטין. אלא, שהטוטאליות של חווית החיים בסין היתה משמעותית עבורי עוד יותר מששיערתי בחלומותיי הפרועים ביותר. לא זו בלבד ששם בסין הרחוקה נחשפתי לראשונה לרזי ולנבכי הרפואה המשלימה כשלמדתי רפואה סינית, אלא שלימים, שנים אחרי, כשסיימתי את התמחותי ברפואה פנימית, הבנתי את העושר הגדול שמציעה הפילוסופיה והרפואה הסינית בהתבוננות בתהליכי בריאות וחולי. אכן, לא רק תה ואורז יש בסין. גם רפואה!

כמומחה צעיר ברפואה פנימית שגיתי באשליה כי הרפואה המערבית הינה כל יכולה. שאם רק אשלח את בדיקת הדם הנכונה או אם רק ארשום את התרופה המתאימה – אוכל לרפא כל מחלה. הו, כמה שטעיתי. לא השכלתי אז להבין כי אמנם הרפואה היא מדע, אבל תהליך הריפוי הוא אומנות. אומנות צרופה. רק כעבור מספר שנים כשהייתי מוכן גם ללמוד ממטופליי ולא רק לצוותם לעשות כך או אחרת, הבנתי את השיעור החשוב מכל – שיעור הצניעות והידיעה עד כמה באמת איננו יודעים.

לפיכך, החלטתי להרחיב את השכלתי גם אל מחוץ לגבולות הרפואה הקונבנציונאלית. נסעתי עם משפחתי לארה"ב להתמחות של שש שנים ברפואה אינטגרטיבית אצל Andrew Weil, הרופא המוביל בעולם בשילוב של רפואה קונבנציונאלית ורפואה משלימה.

אז, לפני עשור ויותר עוד קראו לתחום הזה רפואה משלימה. היום קוראים לתחום: רפואה אינטגרטיבית או משולבת. לא "זה במקום זה" (אלטרנטיבי), אלא "זה עם זה" (אינטגרטיבי). במקביל סיימתי באוניברסיטת אריזונה, בה כבר הייתי חבר סגל, דוקטורט נוסף, הפעם בפסיכולוגיה וכל זאת כדי שאדע כמה שיותר על קשרי גוף ונפש. היו אלה שנים מקסימות!

עם חזרתי ארצה ב 2004 הצטרפתי לסגל ביה"ח בילינסון כסגן מנהל מרכז רקנאטי לרפואה פנימית ולמחקר וכמנהל הרפואה האינטגרטיבית. בתפקידי זה היתה לי את הזכות לייסד, ולימים לנהל, את היחידה לרפואה אינטגרטיבית במרכז דוידוף שבבילינסון – היחידה האקדמית הראשונה בישראל המתמחה בשילוב של טיפול קונבנציונאלי ומשלים בסרטן, במרכז המתקדם בארץ לחקר, מניעה וטיפול בסרטן. החל מ 2013 אני משמש בנוסף גם כמנהל מרפאת המחלימים במרכז דוידוף.

וכך, כעשרים שנה לאחר שעשיתי את צעדיי הראשונים והרכים בשבילי הרפואה הנוקשים, זכיתי להגשים חלום קטן – להקים ולנהל בתוך מערכת הבריאות הקונבנציונאלית, בלב המימסד, יחידה רפואית לכל דבר שרואה בחוכמת הריפוי של הגוף כח עליון וחיוני; יחידה שבה האדם, ולא בהכרח המחלה, במרכז; ויחידה שמאמינה בפלורליזם אחראי, כזה שמאפשר מיגוון דעות וגישות מבוססות מחקר ונסיון קליני התומכות באומנות הריפוי.

אינטגרצית ההווה בין עולמות הרפואה הקונבנציונאלית ועולמות הרפואה המשלימה היא זו שלעניות דעתי תובילנו יחד עם הפיתוח הטכנולוגי אל רפואת המחר – רפואה אישית ואנושית מחד, מדויקת יעילה ובטוחה, מאידך.

עד היום ניתנו ביחידה שבראשותי למעלה מ 160,000 טיפולים! אשמח לשרת גם אותך!!!

השכלה, לימודים והשתלמויות:
דוקטור לרפואה MD (בהצטיינות) – האוניברסיטה העברית והדסה
דוקטור בפסיכולוגיה PhD (בהצטיינות יתרה) – אוניברסיטת אריזונה
סטאג' והתמחות ברפואה פנימית – הדסה עין-כרם
התמחות על ברפואה אינטגרטיבית (רפואה משלימה/משולבת) – אוניברסיטת אריזונה
השתלמות ברפואה סינית – אוניברסיטת שאנדונג, סין
השתלמות בהיפנוזה –   American Society of Clinical Hypnosis ואוניברסיטת ת"א

תפקידים ציבוריים:
מנהל היחידה לרפואה אינטגרטיבית (משלימה) ומרפאת מחלימי הסרטן – ביה"ח בילינסון
מרכז לשעבר של תחום ההוראה ברפואה אינטגרטיבית – ביה"ס לרפואה, אוניברסיטת ת"א
מרכז לשעבר של ועדת משרד הבריאות לבחינת דרכי ההכרה וההסדרה של הרפואה המשלימה
חבר לשעבר של ועדת המועצה להשכלה גבוהה לבחינת סוגיית האקדמיזציה של הרפואה המשלימה
מנהל לשעבר של הפורום ויו"ר ועדת העידכון ברפואה משלימה של האגודה למלחמה בסרטן
מתנדב לשעבר בעמותת "רופאים לזכויות אדם" 
קצין לשעבר בשרות מילואים

נושאי מחקר והתעניינות:
תחומי המחקר העיקריים שלי קשורים בתופעת הפלסבו (אינבו), תהליכי קבלת החלטות ברפואה, מדיניות בריאות, ושיטות מחקר התומכות ברפואה ניסמכת עובדות וברפואה מותאמת אישית, הן ברפואה הקונבנציונאלית והן ברפואה המשלימה/ משולבת.

שייכות לאיגודים מקצועיים:
האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה
החברה הישראלית לרפואה משלימה בהר"י

פרסים:
פרס הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה לעבודת MD מצטיינת
מלגת השתלמות בארה"ב של American-Israel Physician Fellowship
קרנות ומלגות מחקר שונות (כולל NIH ,האגודה למלחמה בסרטן, ועוד)

אישי:
אני אסיר תודה לילדיי דביר ותום, לבת זוגי נטע, לשאר בני משפחתי וחבריי, ולשלושת כלביי האהובים על שהם ממלאים את חיי באור ובאושר. לחולים שבטיפולי אני אסיר תודה על האמון שהם נותנים בי. אני אוהד מושבע של הפועל ת"א, ואוהב מאד חברים, טיולים וים (אני סקיפר ושייט נלהב). אני מאמין באדם באשר הוא, בשלום ובדור העתיד של המדינה – בילדים ובנוער!