צור קשר

על מרפאת המחלימים בדוידוף

נושא נוסף שאני עוסק בו באינטנסיביות רבה הוא רפואת מחלימי סרטן. כאלו יש כרבע מליון בישראל, ומספרם לשמחתי רק הולך וגדל. אלא שרבים ממטופלי הסרטן שסיימו את שלב הטיפולים הפעיל במחלה מרגישים אמנם הקלה, אך ממשיכים להתמודד עם שורה ארוכה של תסמינים גופניים ונפשיים הפוגעים באיכות חייהם. עבור רבים מהם החזרה למעגל הבריאות, המשפחה, העבודה והקהילה אינה פשוטה כל עיקר. עבור אחרים המעקב, המניעה, האיתור והטיפול בתופעות הלוואי או בסיבוכים המאוחרים הנובעים מהמחלה ומהטיפול בה, ממשיכים להיות חלק חשוב ומרכזי בחיים.

לאלו, גם אלו, הקמנו בזכות תרומה נדיבה של משפחת יובֶל בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן מרפאת מחלימים ייעודית בסוף 2012 המציעה מטריה רחבה של מענים רפואיים, רגשיים ומעשיים למחלימים ולבני משפחותיהם. החל מסוף 2014 אני מנהל את המרפאה.

מחלימי סרטן המגיעים למרפאה עוברים סבב הערכה כוללני לאיתור בעיות פעילות והתייחסות לגורמי סיכון משמעותיים אצל רופא פנימאי, אחות אונקולוגית, עו"ס המתמחה בפסיכואונקולוגיה, תזונאית קלינית, פיזיוטרפיסטית המתמחה בפעילות גופנית, ונציג היחידה לרפואה משלימה. בתום הביקור נבנית עבור המחלים תכנית התערבות מותאמת אישית בדגש על תמיכה באיכות החיים, מניעה ושיקום.

את התכנית מיישם המחלים בשיתוף רופא המשפחה, מרכז דוידוף והמערכים הרפואיים הרלוונטיים האחרים בבילינסון (קרדיולוגיה, ראות, גסטרו, אנדוקרינולוגיה, פה ולסת, וכד') ובקהילה (יעוץ מיני באגודה למחלמה בסרטן, לדוגמא).

ביקורי המעקב במרפאת המחלימים מתמקדים ביישום התכנית ובהערכת תוצאים, ותדירותם משתנה בין מחלים למחלים (אחת לשנה אם הכל בסדר, ומדי מספר שבועות/חודשים אם יש בעיות פעילות). סדנאות (גמילה מעישון, חוסן, וכד') שבכוונתנו לפתח בקרוב משלימות את שירותי המרפאה.

במרכז דוידוף בבילינסון אנו רואים מחלימים אונקולוגים מבוטחי "הכללית" כשחלפה לעיתים שנה או יותר מתום הטיפולים. בקליניקה ברמת אביב אני מייעץ לכלל מחלימי הסרטן (גם מחלימים המטואונקולוגים), ללא תלות בפרק הזמן שחלף מתום הטיפול או לביטוח הרפואי.

רפואת מחלימים איכותית מתחילה עם גילוי המחלה. לא עם סיום הטיפול בה. כך למשל ענין שימור הפוריות. צריך לדאוג לזה מראש. לא לטפל בזה בדיעבד. לכן אם אובחנת עם סרטן או שמישהו מקרוביך עם המחלה – צרו עימי קשר בטלפון או במייל כמה שיותר מהר ואשמח לראות מה ניתן לעשות למענך.