צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לאי ספיקת הלב

הגישה האינטגרטיבית לאי-ספיקת הלב (CHF; Congestive Heart Failure)

בשל העליה בתוחלת החיים, אי ספיקת הלב הינה המחלה הלבבית העיקרית הנמצאת במגמת עליה מתמדת בעולם המערבי. בארה"ב לבדה מתאשפזים כל שנה כמליון איש בשל סיבוכי המחלה ושיעור התמותה הישירה מימנה מגיע לכ- 50,000 בשנה. הנתונים בישראל מדאיגים אף הם. בסקר מקיף ראשון מסוגו המבוסס על נתוני האישפוז בכ-120 מחלקות פנימיות ומכוני לב בכ-25 בתי חולים שנערך לאחרונה בארץ נימצא כי בישראל כ-80,000 חולים באי ספיקת הלב (כ- 8% מהאוכלוסיה הבוגרת), וכי כמחצית בממוצע מהאישפוזים במחלקות אלו קשורים בתסמונת זו. מכאן, שהמדובר בבעית בריאות לאומית מן המדרגה הראשונה.

מאחר וחלק נכבד מגורמי הסיכון לאי ספיקת הלב ניתנים לשינוי על ידי אימוץ אורח חיים בריא (תזונה עשירה בירקות ובפירות ועניה בשומן מן החי, פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל גוף תקין, הימנעות מנזקי עישון, סמים ואלכוהול, והפגת מתחים), ועל ידי איזון שומני הדם, רמות הסוכר ולחץ הדם, הגישה האינטגרטיבית לאי ספיקת הלב דוגלת בראש ובראשונה במניעה, גם אם הנזק לשריר הלב כבר קרה (מניעה שניונית). קיומן של תרופות יעילות מוציא מכלל חשבון טיפול אלטרנטיבי כתחליף לרפואה הקונבנציונאלית. לפיכך, השימוש המושכל ברפואה המשלימה באי ספיקת הלב חייב להינתן בפיקוח ובעצת רופא בשילוב עם הרפואה הקונבנציונאלית ולא במקומה. להלן מספר דוגמאות לשילוב מושכל שכזה.

קואנזים 10Q (יוביקוינון) – חומר טבעי בעל פעולה דמוית ויטמין הנמצא באופן טבעי בגוף בריכוזים גבוהים במיטוכונדריה (אותם מבנים תוך-תאיים בהם נוצרת האנרגיה) של תאי הלב, הכבד, הכליות. חשיבותו של החומר היא בתיפקודו ביצירת אנרגיה, ביכולתו להיות נוגד-חימצון, ובכך שהוא מייצב את מימברנת התא. בנוסף לאי-ספיקת הלב, קואנזים 10Q עשוי להיות יעיל גם כחלק מהטיפול בתעוקת חזה ויתר לחץ-דם, בהגנה על הלב מפני פגיעת כימוטרפיה, במניעה של מיופטיה (כאבי וחולשת שרירים) כתוצאה מטיפול בסטטינים (משפחת תרופות להורדת כולסטרול), ובמחלות תורשתיות הפוגעות בנשימה התוך-תאית.

מקור השימוש בקואנזים 10Q באי ספיקת הלב הינו בתצפיות שבביופסיות של שריר הלב בחולים עם אי ספיקה נמצאה כמות נמוכה יחסית של החומר, וכי קיים מיתאם ברור בין חומרת אי ספיקת הלב והחסר היחסי של קואנזים 10Q בתאי שריר הלב. מטה-אנליזה של שמונה מחקרים אקראיים, כפולי סמיות ומבוקרי פלסיבו הראה שמתן של קואנזים 10Q גורם לשיפור במגוון מדדים פיזיולוגיים של פעילות הלב, אך ממחקרים אחרים לא ברור האם הוא גם משפיע על תחלואה ותמותה כתוצאה מאי ספיקת הלב.

התכשיר ניתן במינון שבין 50 מ"ג ל-300 מ"ג ביום, וכמעט וחסר תופעות לוואי למעט אי-נוחות קלה של מערכת העיכול. לעומת זאת, קואנזים 10Q עלול לפגוע ביעילות טיפולים קרינתיים וכימוטרפיים מסויימים, הינו בעל פעילות דמוית ויטמין K ולכן עלול לגרום לירידה ביעילות נוגדי קרישה דוגמאת קומדין, עלול להאריך את האפקט של ויטמין E (אף הוא נוגד חימצון), ועשוי להוריד עוד את לחץ הדם כשניתן בשילוב עם תרופות להורדת לחץ-דם. לפיכך חובה להיוועץ ברופא טרם התחלת השימוש בו.

קארניטין – הינו חומר טבעי המסונתז מחומצות האמינו מטיונין וליזין והנמצא בגוף בעיקר בשרירי השלד ושריר הלב. לקרניטין תפקיד מרכזי ביצירת האנרגיה התאית במנגנון הקשור בניצול יעיל של חומצות שומן.לפיכך החומר פופולארי מאד כתוסף תזונה (במינון של 2-6 גרם ליום) בקרב אתלטים, אם כי יכולתו לשיפור הישגים אתלטיים מעולם לא הוכחה מדעית.

השימוש בקרניטין באי ספיקת הלב מבוסס על התצפית כי בלבבות הסובלים מאספקת דם לקויה רמת הקרניטין יורדת משמעותית. בעוד שבילדים עם קרדיומיופטיות (אי ספיקת לב על רקע כשל של המשאבה) הוכחה היעילות של קרניטין, במבוגרים התוצאות חלוקות יותר. במחקר שבדק לאורך שלוש שנים את היעילות של קרניטין בכשמונים מבוגרים עם אי ספיקת לב מתקדמת שלא על רקע איסכמי נימצאה ירידה מסוימת בתמותה ושיפור במדדים ההמודינמיים של פעילות הלב, אך שיטת המחקר לא מאפשרת הסקת מסקנות חד משמעית ביחס ליעילות התכשיר בטווח הארוך. יתכן ולשילוב של קרניטין עם קואנזים 10Q יכולת סינרגיסטית טובה יותר בהשוואה לכל אחד מהם לחוד בהגנה על שריר הלב מפני נזק נוסף ושיפור מדדי תחלואה ותמותה בחולים עם אי ספיקת הלב.

עוזרד (Hawthorn, Crataegus) – צמח מרפא סיני הנימצא בשימוש כבר אלפי שנים לטיפול באי ספיקת הלב. תכשיר ספציפי של הצמח (1442WS) נבדק במספר מחקרים מדעיים ונימצא כמשפר את התכווצות סיבי שריר הלב במנגנון הדומה לפעולת דיגוקסין. במטה אנליזה שפורסמה במחצית שנות ה-90 נימצא כי Hawthorn הביא לשיפור סימפטומטי בחולי אי ספיקת הלב בדרגות שונות בהשוואה לפלסיבו. בימים אלו מסתיים מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפול סמיות ומבוקר פלסיבו אחר הבודק את האפקט של 900 מ"ג ליום של התכשיר 1442WS על תחלואה ותמותה כתוצאה מאי-ספיקת הלב, ותוצאותיו צפויות להתפרסם בקרוב.

החומרים הפעילים בצמח ה-Hawthorn שזוהו לאחרונה כבעלי פעילות ביולוגית על שריר הלב שייכים למשפחת החומרים הפלאבנואידים והפרוציאנידינים. על כן מקובל שתכשירי Hawthorn צריכים להכיל לפחות 18% פרוציאנידינים. תופעות לוואי לא שכיחות של הצמח כוללות אי נוחות במערכת העיכול, הזעה, דפיקות לב מהירות וחוסר שקט. ל Hawthorn אינטרקציה עם תרופות וצמחי מרפא רבים אחרים דוגמאת דיגוקסין, ניטראטים, אדנוזין, תיאופילין, ניטראטים, ג'ינסנג וכו' ולכן חובה להתייעץ עם רופא אינטגרטיבי לפני התחלת השימוש בצמח.

טאי-צ'י  –  כשיטה המבוססת על הרפואה הסינית הרואה בבריאות מצב של הרמוניה, טאי-צ'י הינה מערכת סדורה של תרגילים שמטרתם הפעלה של הגוף והנפש כאחד. בדומה לשיטות מדיטאציה אחרות תוך כדי תנועה, טאי-צ'י תורם לפיתוח יכולת הריכוז, המודעות הפנימית ותחושת הבריאות הכללית. תירגול טאי-צ'י מפעיל את הגוף באורח רגוע ושליו ללא מאמץ או שימוש בכוח ולכן מתאים מאד גם לחולים באי ספיקת הלב. האימון מפתח יציבה, חוסן פנימי, זריזות וקואורדינציה. במחקר פרוספקטיבי שבוצע לפני מספר שנים בהרווארד נבדקה היעילות של תירגול טאי-צ'י בשילוב עם טיפול תרופתי בהשוואה לטיפול תרופתי רגיל על איכות החיים והיכולת הפיסית בחולים עם אי ספיקת הלב. משתתפי המחקר שהוגרלו להשתתף בקבוצת הטאי-צ'י, כולם מבוגרים הסובלים מדרגה בינונית לפחות של אי ספיקת הלב, השתתפו בשני שעורים שבועיים של כשעה כל אחד במשך 12 שבועות. בתום המחקר נימצא כי בהשוואה לקבוצת הביקורת החולים בקבוצת הטאי-צ'י נהנו מאיכות חיים טובה יותר ויכלו במומצע ללכת יותר. ניתוח בדיקות הדם של החולים הראה כי האפקט המיטיב של טאי-צ'י היה מתווך על ידי הורמונים הקשורים ישירות לפעילות הלב ולא סתם בהרפייה. מכאן הסיקו החוקרים כי לשיטה זו יכולת מוכחת כטיפול משלים באי ספיקת הלב. מידע נוסף על טאי-צ'י ניתן למצוא באתר הרכז הישראלי לטאי-צ'י בכתובת http://www.taichi.co.il/default.html.