צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לאסטמה – Asthma

הגישה האינטגרטיבית לאסטמה

אסטמה, אחת המחלות השכיחות והמסוכנות ביותר ברפואה, הינה גם אחת מן המחלות הנחקרות ביותר ברפואה האינטגרטיבית מן ההיבט של בטיחות ויעילות הטיפולים האלטרנטיביים. סקרים בינלאומיים מלמדים כי כ-50 אחוז מחולי האסטמה משתמשים בשלב כלשהו בחייהם ברפואה משלימה מתוך תקוה כי ירפאו ממחלתם. וכך, למרות שיווקן בשנים האחרונות של תרופות חדישות ויעילות יותר לטיפול באסטמה אנו עדים לתופעה של נהירה אחר שיטות אלטרנטיביות לטיפול במחלה. שתי סיבות עיקריות תורמות לשיעור גבוה זה של שימוש בשיטות לא קונבנציונאליות לטיפול באסטמה. ראשית, אסטמה היא מחלה כרונית סימפטומטית שלרפואה המערבית יכולת מוגבלת בלבד במניעתה ובריפויה. שנית, רבות מהתרופות לאסטמה מבוססות על תכשירים סטרואידליים, והגם שהללו ניתנים במשאף, הרי שעדיין שיעור וחומרת תופעות הלוואי בשימוש רציף וארוך טווח בתכשירים אלו גבוה יחסית. מכאן, שהבחירה ברפואה המשלימה באסטמה נובעת בעיקר מתחושת אכזבה מהרפואה המערבית, וחבל שכך. לרפואה המערבית מקום מרכזי בטיפול באסטמה, אם כי, כפי שיובהר להלן, הגישה האינטגרטיבית מציעה במקרים רבים פתרון טוב ושלם יותר לבעיותיו של החולה.

מטרת הטיפול האינטגרטיבי באסטמה משולשת. ראשית, למנוע את המחלה ובמידה וזו כבר קרתה למנוע את התקדמותה. שנית, להקטין את הצורך המתמשך בתרופות ולהוריד עד למינימום את שיעור וחומרת תופעות הלוואי מתרופות אלו. ושלישית, לשפר את איכות חייהם של החולים במחלה. מספר שיטות מסייעות בהשגת יעדים אלו: תזונה, תוספים וצמחי מרפא, משמשים בדרך כלל להקטנת התהליך הדלקתי שכל כך מאפיין אסטמה; שיטות רפוי באמצעות מגע ותנועה משמשות לשיפור תיפקוד שרירי הנשימה; ושימוש בטכניקות הרפיה נעשה על מנת להקטין עד כמה שניתן את האלמנט הנפשי במחלה. שיטות טיפול נוספות כמו הומיאופטיה אולטרהמולקולרית, העשויה לסייע בעיקר כאשר האסטמה הינה על רקע אלרגי, ואקופונקטורה הניתנת כחלק מהתערבות אינדבידואלית על פי גישת הרפואה הסינית, אף הן עשויות לסייע במקרים רבים, אם כי משך האפקט פעמים רבות מוגבל.

תזונה, תוספים וצמחי מרפא – סוגי מזון רבים ובכלל זה צבעי מאכל, מאכלי חלב ובעיקר חשיפה מוקדמת מדי בינקות לחלב פרה, בוטנים, אגוזים, חלבון ביצה ופירות ים יכולים לגרום לאסטמה על רקע אלרגי. מניעת החשיפה למזונות אלו מהווה כמובן נדבך מרכזי בגישה האינטגרטיבית. אבל גם בהיעדרם של גורמים אלרגניים הרי שבדומה למצבים דלקתיים אחרים, לתזונה ולתוספי התזונה (כמו מגנזיום, ויטמינים E, C, B6 ונוגדי חימצון כמו סליניום) מקום מרכזי בטיפול באסטמה. הוכח כי דיאטה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה-6 (דיאטת ה"ג'אנק פוד") מעלה מאד את הסיכון ללקות באסטמה, בעוד שדיאטה העשירה בירקות ובפירות כמו גם בחומצות שומן מסוג אומגה-3 משפרת את התפקוד הריאתי ומקטינה בלמעלה מחמישים אחוז את שכיחות ההאירעות של אסטמה, בעיקר בילדים. סקירה מערכתית של הספרות הרפואית שפורסמה לאחרונה קבעה כי לצמחי מרפא רבים אפקט מיטיב על אסטמה. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי לרבים מהצמחים הללו סכנת אינטרקציה עם תרופות ולכן חובה שינתנו רק על ידי רופא אינטגרטיבי.

רפוי באמצעות מגע ותנועה – בעוד שאין הוכחה מחקרית ששיטות כמו כירופרקטיקה עוזרות באסטמה, הולכות ונצברות להן בשנים האחרונות עדויות מחקריות המלמדות כי לטכניקות נשימה שונות המבוססות על יוגה או על שיטתButeyko   (ראה http://www.buteyko.com ) יש אפקט מיטיב על אסטמה. כך למשל, במחקר חשוב שהתפרסם בכתב העת היוקרתי למחלות ריאה Chest הוכח כי חולים עם אסטמה בינונית-קשה שלמדו כיצד לשלוט טוב יותר בשרירי הנשימה הצליחו לשפר את חומרת האסטמה, להקטין את צריכת תרופותיהם, ולהפחית משמעותית את תדירות ההתקפים, כמו גם את הצורך בביקורם במיון או אובדן ימי עבודה. במחקר אחר הוכח כי כ-70 אחוז מאלו שתירגלו יוגה באופן קבוע הצליחו להפחית באופן משמעותי או להפסיק כליל תוך פיקוח רפואי הדוק את תרופות האסטמה שלהם. על אף שאין הוכחה מדעית חד משמעית כי לשיטות כמו שיאצו, אלכסנדר, פלדנקרייז וכדומה יש אפקט אנטי-אסטמתי ספציפי הרי שבפועל במקרים רבים לשיטות אלו יעילות מסוימת בטיפול במחלה כשהן ניתנות בשילוב עם רפואה קונבנציונאלית. כך גם לגבי פעילות גופנית אירובית באסטמה – לעיסוק קבוע בפעילות שכזו המותאמת לצרכיו וליכולתו של החולה (לדוגמא, שחיה) יש אפקט מיטיב על בריאותו ותפקוד ריאותיו של החולה.

טכניקות הרפיה – מן המפורסמות הוא כי לחץ ומצוקה נפשיים הינם בין הגורמים השכיחים להתקף אסטמתי. בעוד שבעבר הנטיה היתה לראות באסטמה על רקע נפשי מחלה פסיכוסומאטית (פסיכו= נפש, סומא=גוף), הרי שבשנים האחרונות הולכים ומתבהרים הקשרים שבין הנפש, המערכת העצבית, המערכת ההורמונלית, ומערכת החיסון (תחום הידוע כ- Psychoneuroendoimmunology או בקיצורPNI). קשרים אלו מעידים על כך שבאסטמה אין המדובר בתגובה "היסטריונית" המתבטאת בציפצופים גרידא אלא דווקא בתגובה פיזיולוגית סדורה המתבטאת בין השאר בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה ובשיפעול התהליך הדלקתי. כך למשל, במחקרים קלאסיים שנעשו כבר בשנות השבעים הוכח כי ניתן להשפיע באופן דרמטי על תפקודי הריאה באמצעות סוגסטיות שונות. מכאן החשיבות שבהכללת אלמנט מרפואת הגוף-נפש כמו היפנוזה, דמיון מודרך, ביופידבק וכדומה בתכנית הטיפול האינטגרטיבית של הלוקים באסטמה ובמיוחד בילדים.

על אף כל האמור לעיל חובה להציג דברים כהוויתם – מאחר ואסטמה עלולה להיות מחלה מסכנת חיים, אסור באיסור חמור להשתמש ברפואה המשלימה כאלטרנטיבה לרפואה הקונבנציונאלית במחלה זו. בעוד ששילוב מושכל בפיקוח רופא אינטגרטיבי של השיטות הבטוחות והיעילות ביותר משתי העולמות עשוי להביא לריפוי מהמחלה, הרי ששימוש פזיז ב"שיטות טבעיות" בלבד שלא בפיקוח רופא מומחה עלול להסתיים באסון. טוב יעשו החולים ובני משפחותיהם אם יתייעצו עם רופא אינטגרטיבי בטרם יקבלו החלטה כיצד לטפל באסטמה.