צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לאקנה (פצעי בגרות) (Acne)

הגישה האינטגרטיבית לאקנה

אקנה הינה אחת ממחלות העור השכיחות ביותר: קרוב ל-80% מבני הנוער מושפעים מימנה בדרגה כזו או אחרת. על אף ששכיחות המחלה יורדת עם הגיל (לשיעור של כ-3% בקרב בני ה-35-44) הצלקות הגופניות והנפשיות שהיא עלולה להשאיר מלוות לעיתים קרובות את האדם לכל חייו. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הבריטי לדרמטולוגיה (רפואת עור) הראה קשר סטטיסטי ברור בין חומרת האקנה והבריאות הרגשית. לפיכך לא יפלא הדבר שהסובלים מאקנה יחפשו מזור למחלה גם ברפואה המשלימה.

התרופות הקונבנציונאליות לאקנה מתמקדות בפגיעה בארבעת הגורמים התורמים להיווצרות המחלה: יצירת יתר של חלב, היפרקרטיזציה של התאים הפוליקולריים, שיגשוג של החיידק P. Acne, ויצירת דלקת. התרופות השונות מותאמות לכל חולה וחולה על פי המרכיב הדומיננטי ביצירת המחלה ועל פי דרגת חומרת המחלה (מטיפול עורי מקומי בתכשירים שונים ועד לטיפול פומי סיסטמי באנטיביוטיקה ובנגזרות של ויטמין A). מטרת הטיפול הקונבנציונאלי, כמו גם המשלים, הינה הקטנת המרכיב הדלקתי ומניעת היווצרות צלקות.

תזונה וויטמינים – למרות הדיעה הרווחת כי אקנה הינה תוצאה של צריכת יתר של מזונות שונים אין כל הוכחה מדעית לכך. דיאטה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה-3 עשויה להפחית את המרכיב הדלקתי של המחלה. תוספי ויטמין A עשויים להקטין את יצירת החלב וההיפרקרטוזיס בזקיקי השערות אך האפקט מוגבל לזמן הטיפול בלבד ומלווה לעיתים קרובות בתופעות לוואי (כאבי ראש ושרירים, עייפות והפרעה בתיפקודי כבד) עד כדי רעילות (בחילות והקאות, עור יבש, נשירת שיער והפטיטיס). נשים עם אקנה לפני המחזור יכולות להיעזר בויטמין 6B. תוספת של אבץ פיקולינט (30-50מ"ג ליום) ושימוש בתכשירי אצות העשירים בכרומיום עשויים במקרים רבים לסייע בהחלמת הפצעים ומניעת הצטלקותם. בכל מקרה, שמירת היגיינת העור ושימוש ב-benzoyl peroxide חיוניים להצלחת והשלמת הטיפול התזונתי.

צמחי מרפא – למרות הדיווחים כי צמחי מרפא המכילים טאנינים בריכוז גבוה (לדוגמא, ציפורני חתול) יעילים באקנה אין מחקרים קליניים אקראיים, מבוקרים וכפולי-סמיות רבים שבחנו טענה זו. חלק נכבד מהצמחים הללו יעיל בעיקר באנשים עם עור שומני או בכאלו הסובלים מהיפרקרטוזיס. שמן עץ התה יעיל בטיפול מקומי באקנה בשל האפקט האנטימיקרוביאלי שלו, אך לשמן פוטנציאל אלרגי. חומצה אזלאית (המצויה באופן טבעי בחיטה, שעורה ושיפון) בצורת קרם חיצוני בריכוז של 20% במשך מספר חודשים עשויה להיות יעילה בטיפול באקנה עם מרכיב דלקתי.

רפואת המזרח – למספר פורמלות צמחי מרפא יפניות כמו keigai-rengyo-to גם כן אפקט אנטימיקרוביאלי על החיידקים השכיחים באקנה. מגוון צמחי מרפא סיניים משמשים בקומבינציות שונות וביעילות רבה לטיפול באקנה. לפי הרפואה הסינית הצמחים הללו, הניתנים במקרים מסוימים בשילוב עם אקופונקטורה וכמעט תמיד בשילוב עם המלצות תזונתיות, פועלים על כלל הגוף ולא רק ברמת העור. כיום מוצעים במספר מרכזים רפואיים בארץ טיפולים ברפואה סינית בבעיות עור ומומלץ להתייעץ עימם לגבי התאמה אישית של הטיפול בכל מקרה ומקרה. גם לרפואה האיורובדית (שמקורה בהודו), הצלחה בטיפול במחלה על בסיס שינויי תזונה, צמחי מרפא (לדוגמא פורמולת פטנט הנקראת Vati), ופעילות גופנית.

רפואת נפש-גוף – מצבי דחק נפשי עלולים להחמיר אקנה. לפיכך טיפולי נפש-גוף כמו ביופידבק, דמיון מודרך והיפנוזה שמטרתם להביא להרפיה עשויים אף הם לשפר את מהלך המחלה. יחד עם זאת ברור כי טיפולים אלו צריכים לבוא בהשלמה לטיפולים הקונבנצינאליים ולצמחי המרפא וההתערבויות התזונתיות ולא כתחליף להם. בשנים הקרובות יתפרסמו מחקרים הנימצאים כעת בעיצומם ושמטרתם לבדוק את האפקט הסינרגיסטי של רפואת נפש-גוף בשילוב עם טיפולים אחרים בבעיות עור שונות, ובכלל זה אקנה.