צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לטיפול ביתר לחץ דם (יל"ד) (Hypertension)

הגישה האינטגרטיבית לטיפול ביתר לחץ-דם

האם ניתן למנוע ולטפל ביתר לחץ דם בדרכים נוספות שאינן תרופתיות? האם טיפול משולב בו נעשה שימוש מושכל בתזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, הרפייה והורדת מתח, תוספים וצמחי מרפא בצד טיפולים תרופתיים יעיל יותר מאשר טיפול פרמקולוגי בלבד לטיפול ביתר לחץ-דם? מחקרים מדעיים מבוקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות ושניסו לענות של השאלות הללו מלמדים כי התשובה לשתי השאלות היא הן רבתי. יעידו על כך ההמלצות האחרונות של הועדה לבחינת דרכי המניעה, האיבחון, ההערכה והטיפול ביתר לחץ דם המתפרסמות אחת למספר שנים והמהוות סיכום עדכני עובדתי של הגישה הרפואית ליתר לחץ דם.

בדו"ח האחרון שלה שפורסם ב- 2003 והנקרא JNC-7  קבעה הועדה על סמך מחקר שיטתי כי "אימוץ אורח חיים בריא הינו מרכיב קריטי במניעת יתר לחץ דם בבריאים ואף בטיפול בו באלו שכבר סובלים מלחץ דם גבוה" וכי "אורח חיים הכולל הפסקת עישון, תזונה נכונה, צריכת אלכוהול מבוקרת, משקל תקין ופעילות אירובית סדירה משיג איזון טוב עוד יותר של יתר לחץ דם". יחד עם זאת, ולמרבה ההפתעה השאירה הועדה את תחום ה"גוף-נפש" מחוץ להמלצותיה, על אף הקשר המובהק שבין עקה (stress) ותגובה פיסיולוגית המתבטאת בהאצת הדופק ועלית לחץ הדם. תגובה זו, המהווה חלק ממנגנון ה “flight or fight” והמתווכת על ידי שיפעול הזרוע הסימפטטית של מערכת העצבים האוטונומית, אחראית בין השאר גם לעליה בשכיחות התקפי הלב באלו המוגדרים כבעלי אישיות מסוג "type A".

הרי כי כלות הכל, מי מאיתנו לא חווה בצורה כזו או אחרת את תסמונת "החלוק הלבן", אותה תסמונת בה לחץ הדם הנמדד בנוכחות רופא גבוה מלחץ הדם הנמדד בשיגרה. יתכן כי רפואת הגוף-נפש, הכוללת שיטות דוגמאת ביופידבק, דמיון מודרך, היפנוזה, מדיטאציה וכדומה  נשארה מחוץ להמלצות הועדה בגלל אותה טעות רעיונית השגורה כל-כך בפי כל: במקום לבדוק את יעילותן היחסית של השיטות הללו בשילוב עם טיפולים פרמקולוגיים (קרי, השיטה האינטגרטיבית) הן נבדקות כתחליף לרפואה הקונבנציונאלית (קרי הגישה האלטרנטיבית). להלן מספר אמצעים לא-תרופתיים העשויים לסייע בידיכם במלחמה ב"רוצח השקט".

תזונה ופעילות גופנית – מקובל להניח כי תזונה עשירה בפירות ובירקות ודלה בשומן רווי מן החי טובה לאיזון לחץ הדם. במחקר מפורסם בו נבדקה וריאציה מקובלת של דיאטה שכזו (הידועה בשם DASH) נמצא כי היא מורידה את ערכי לחץ הדם הסיסטולי בכ- 10-12 ממ"כ. קרוב לודאי שההשפעה המיטבית של תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה על ערכי לחץ הדם מתווכת על ידי שילוב של ירידה במשקל עם אלמנטים אחרים. כך לדוגמא, הגבלה משמעותית בצריכת המלח עשויה להוריד את לחץ הדם הסיסטולי בכ- 3-6 ממ"כ, פעילות גופנית סדירה בכ- 5-8 ממ"כ, וירידה של כעשרה ק"ג במשקל בכ- 10-20 ממ"כ. במחקר חשוב הידוע כHypertension Control Program שפורסם בעיתון JAMA היוקרתי ושבדק את היעילות של שילוב של ירידה במשקל, בצריכת המלח, ובצריכת האלכוהול על לחץ הדם נמצא כי במעקב ארבע-שנתי 39% מאלו שאימצו אורח חיים בריא שמרו על לחץ דם תקין ללא תרופות לעומת 5% בלבד בקבוצת הביקורת. זאת ועוד, מחקרים אפידמיולוגיים שנעשו לאחרונה מלמדים כי דיאטה ים-תיכונית העשירה בmonounsaturated fatty acids  מורידה לחץ-דם, מיטיבה את פרופיל השומנים ומקטינה את שכיחות מחלות הלב. תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה הינם על כן מאבני היסוד במניעה והטיפול ביתר לחץ דם.

חומצות שומן מסוג אומגה-3 – בשנים האחרונות בוצעו מספר רב של מחקרים להערכת האפקט המיטיב של חומצות השומן הללו על הבריאות בכלל ולחץ הדם בפרט. מן המחקרים עולה כי חומצות שומן אומגה-3 עשויות להפחית את לחץ הדם ואת רמת הכולסטרול הרע ובכך להקטין את הסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב, מונעות ומשפרות תהליכים דלקתיים בגוף, ומשפרות את תפקודי המוח השונים כמו גם את מצב הרוח. קיימים שני סוגים עיקרייים של חומצות שומן אומגה-3: EPA ו- DHA ושניהם מיטיבים את בריאות המערכת הקרדיו-ואסקולרית על ידי הרחבת כלי דם (בדומה לתרופות חוסמות סידן) ופגיעה בצימות הטסיות (בדומה לאספירין). על אף שחומצות השומן מסוג אומגה-3 נמצאות בריכוז גבוה יחסית בדגי מעמקים כגון סלמון, טונה, מקרל והליבוט, וכן בשמן פשתן ובאגוזי מלך, גוף האדם אינו יודע לייצרם ולנצלם ביעילות ועל-כן כטיפול ומניעה של יתר לחץ דם מקובל לצרוך אותם כתוסף מזון. חומצות שומן מסוג אומגה-3 אינן מהוות תחליף לטיפול תרופתי ביתר לחץ דם והשימוש בהם בכמויות גדולות מחייב מעקב רפואי סדיר.

Co-enzyme Q10 – הינו חומר טבעי המופק בגופנו והחשוב ליצירת אנרגיה ולפעילותם התקינה של כל תאי הגוף. קו-אנזים זה (הידוע גם בשמות CoQ10, Q10, vitamin Q10, ubiquinone, ubidecarenone) הינו גם נוגד חימצון חזק המצוי בשפע בעיקר בלב, בכבד, בכליות ובלבלב. רמתו של החומר יורדת עם הגיל כמו גם באנשים הנוטלים תרופות שונות (כמו תרופות להורדת כולסטרול, מצב שכיח מאד בעיקר בקרב הסובלים מיתר לחץ דם). ואכן מחקרים רבים מצביעים עך כך שכ-40% מהסובלים מיתר לחץ דם חסרים רמות מספיקות של CoQ10. מחקרים אחרים מלמדים כי תוספת של CoQ10 כתוסף ולו למספר שבועות מצומצם מורידה את לחץ הדם בכ- 10 ממ"כ. חשוב לזכור כי קיימת שונות ביעילות ואיכות התכשירים השונים של CoQ10 שבשוק וכי רצוי לקחת את החומר בזמן הארוחה. תופעות לוואי אפשריות כוללות בעיקר אי נוחות של מערכת העיכול. מאחר ו CoQ10 עלול לפגוע בפעולת מדללי דם מקבוצת ה- warfarin (כמו קומדין) יש תמיד להיוועץ עם רופא לפני ההחלטה על התחלת טיפול בתכשיר.

מניעה ואיזון של יתר לחץ דם הינם מיעדי הבריאות החשובים ביותר של המאה ה-21. הגישה המשולבת ליתר לחץ דם בה נעשה שימוש מושכל בטוב שבעולמות ה'קונבנציונאלי' וה'אלטרנטיבי' מציעה היום לבריאים ולחולים כאחד מנוף לשיפור הבריאות, מניעת חולי, ואיזון גופני-נפשי טוב יותר. יחד עם זאת, רבים המקרים בהם עלולה להיות אינטרקציה מסוכנת בין התרופות ליתר לחץ דם והגישות המשלימות השונות. חשוב לזכור כי מה ש'טבעי' אינו בהכרח בטוח! חובה על-כן להתייעץ עם הרופא המטפל וליידעו בכל הקשור לטיפולים משלימים ומומלץ מאד שהטיפול המשולב ביתר לחץ דם יעשה בהדרכת רופא שהוסמך לכך ובהתאמה אישית.