צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לטיפול בכאבי גב תחתון / פריצת דיסק (LBP/Sciatica)

הגישה האינטגרטיבית לטיפול בכאבי גב תחתון/פריצת דיסק

כאבי גב תחתון מהוים את אחת הסיבות השכיחות ביותר לפנית חולים לעזרה רפואית. מחקרים בעולם ובכלל זה בישראל מלמדים כי כ-80% מהאוכלוסיה הכללית סובלת מכאב גב תחתון מתישהוא לאורך השנים וכי בכל שנה כ-30-50% מהאנשים הבוגרים סובלים מהבעיה. העלות הישירה (הוצאות אבחנה וטיפול) והעקיפה (אובדן ימי עבודה ותפוקה) של כאבי גב תחתון מוערכת בארה"ב לבדה בכ-60 מיליארד בשנה. בצר להם, רבים מהסובלים מכאבי גב תחתון פונים אל הרפואה המשלימה. ואכן, בסקר שנערך לאחרונה בישראל ושבדק את הסיבות הרפואיות בגללן פונים חולים לרפואה המשלימה כאבי גב היוו את הסיבה השכיחה ביותר.

למרות שבציבור הרחב נתפסת פריצת דיסק כסיבה השכיחה והמאיימת ביותר לכאבי גב, הרי שבמציאות חלק נכבד מכאבי הגב נגרמים מבעיות שאינן קשורות ישירות בדיסק אלא בשרירים הרבים המחוברים לעמוד השידרה והעוטפים אותו. שרירים אלו מקנים לנו לא רק את יכולת התנועה אלא גם יציבה נכונה. עודף משקל, העדר פעילות גופנית, והפעלה לא נכונה של אותם שרירים מביאה פעמים רבות לכאב ואובדן תפקוד.

ואכן, בהיעדר אחד או יותר מששת המאפיינים הבאים, קרוב לודאי שאין המדובר בבעית גב "רצינית", ודאי שלא פריצת דיסק המביאה לפגיעה עיצבית: הקרנה של הכאב אל מתחת לברך, היסטוריה של חבלה, כאב בלתי אופייני (לילי או כזה שאינו מוקל משמעותית בדרך כלשהי), כאב המוחמר בישיבה (מרמז על פריצת דיסק), כאב המוקל בהתכופפות קדימה (מרמז על היצרות תעלת השידרה), הופעת תסמינים ניורולוגיים כמו אי שליטה על סוגרים, חולשת גפה או הפרעות תחושה, או היסטוריה של סרטן בעיקר אם  זה ממקור הערמונית, שד, ריאה, תריס, כליה, מיאלומה או לימפומה.

לשיטות שונות ברפואה המשלימה תרומה מוכחת מדעית למניעה ולטיפול בכאבי גב. פרופיל היעילות והבטיחות של חלק מהשיטות הללו עדיף פעמים רבות על זה של הרפואה הקונבנציונאלית. כך למשל בשימוש בנוגדי דלקת טבעיים ממקור צמחי במקום בתרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידליות ובכלל זה חסמי האנזים Cox-2 שלאחרונה הועלו סייגים לגבי בטיחותם בשימוש מתמשך כנוגדי כאב מהבחינה הלבבית.

אקופונקטורה – לרפואת המחטים מהמזרח אפקט מיטיב על כאבי גב הן ממקור פריצת דיסק והן ממקורות אחרים. מחקרים קליניים רבים שהישוו בין אקופונקטורה ושיטות אחרות דוגמאת מסאג' או פיזיוטרפיה הראו יתרון לאקופונקטורה בחלק מן החולים אך לא בכולם. מנגנון הפעולה של המחטים הסיניות מורכב מאד וכולל לפחות שלושה מרכיבים: שיכוך כאבים המתווך ע"י הפרשת נוגדי כאב ודלקת טבעיים בגוף (דוגמאת אנדורפינים ו- ACTH, חומר האב המגרה הפרשת סטרואידים מיותרת הכליה), הרפיית שרירים ע"י השפעה על החלק האחראי בשריר על המתח שלו, ואפקט פלסיבו הקשור בציפיה להטבה כתוצאה מהטיפול עצמו.

מסאג' – בדומה לפיזיוטרפיה לטכניקות מסאג' שונות אפקט מיטיב על כאבי גב בחולים רבים אך לא בכולם. אין הוכחה שעיסוי רקמות עמוקות עדיף על שיטות עיסוי אחרות או שעיסוי בכלל עדיף על אקופונקטורה. במחקר מענין שנערך לאחרונה בארה"ב על 135 חולים עם כאב גב תחתון מתמשך ושהישווה בין אקופונטורה ומסאג' נמצא כי דרגת השיפור בכאב ויכולת התנועה היתה קשורה קשר הדור בציפיות הנבדקים. 86% מהנבדקים שציינו בתחלית המחקר כי הם מאמינים מאד שאחת או יותר מהטכניקות הללו ישפרו את מצבם השיגו הטבה משמעותית לעומת 68% בלבד מאלו שהיו ספקניים משהו. זאת ועוד, על אף שלא נמצא מתאם סטטיסטי בין אופטימיזם באופו כללי והתגובה לטיפול, הרי שחולים שבתחילת המחקר ציינו כי לדעתם מסאג' עדיף על אקופונקטורה הגיבו טוב יותר למסאג' והפוך – אלו שציינו כי לדעתם אקופונקטורה עדיפה על מסאג' הגיבו טוב יותר לדיקור. המחקר מדגים את חשיבות ההתאמה האישית בין העדפות החולה והטיפול.

כירופרטיקה – אחת השיטות הפופולריות ביותר במיוחד בארה"ב לטיפול בכאבי גב ובעיות בריאות אחרות הינה הכירופרקטיקה, שפירוש שמה בתרגום חופשי – פעולת כפות ידיים. ע"פ ד.ד. פלמר, מייסדה של הכירופרטיקה, מקור כל המחלות נובע ממנח לא נכון ובעיקר מסובלוקסציה של החוליות והמפרקים הגורם ללחץ לא תקין על שורשי העצבים. לפיכך הכירופרקטים משתמשים במגוון מניפולציות במהירות גבוהה ותדירות נמוכה (high-velocity, low-amplitude) או שיטות הנעה ללא דחיפה (thrust) על מנת לאזן מחדש את עמוד השידרה. מכאן ה"קנקים", אותם קולות הנשמעים בעת הטיפול הכירופרקטי. על אף שאין כל הוכחה מדעית התומכת בתאוריה הכירופרקטית הרי שמספר מחקרים, כמו זה שפורסם ב-1998 בעיתון הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine, מצאו שהכירופרקטיקה שווה ביעילותה לפיזיוטרפיה, אך אף אחת מהן איננה יעילה בהרבה מהתערבות חינוכית פשוטה המלמדת את הסובלים מכאבי גב אורחות חיים נכונים מבחינת יציבה ותנועה. ראוי לציין כי פרופיל הבטיחות של הכירופרקטיקה שנוי במחלוקת וכי בספרות מופיעים דיווחים רבים על סיבוכים נוירולוגיים כתוצאה מטיפול כירופרקטי. על כן חשוב לקבל, אם בכלל, טיפול מכירופרקט מוסמך בעל תואר DC מוכר ובשום פנים ואופן אין להסכים לקבלת הטיפול הכירופרקטי תוך הרדמה.

אוסטאופטיה –  שיטת טיפול מנואלית אחרת המבוססת על מגע ואיזון מחדש של מערכת השלד הינה האוסטאופטיה הכוללת בתוכה מגוון רחב יחסית של שיטות טיפול שונות ובכלל זה בהקשר לכאבי גב ופריצת דיסק בעיקר  myofascial releaseו- strain-counterstrain. לפי התאוריה האוסטאופטית, מרבית כאבי הגב העקשניים לטיפול נגרמים מבעיות בשרירים, באגן, או מחוסר סימטריה באורך הרגליים (אם בשל קיצוררגל אנטומי או בשל עיוות האגן הגורם לקיצוררגל פיזיולוגי). הטיפול האוסטאופטי יעיל ביותר ובטוח יותר באופן יחסי מהטיפול הכירופרקטי כשהוא ניתן ע"י מי שהוסמכו לכך (לרופאים אלו תואר DO בניגוד Kתואר ה-MD של הרופאים הקונבנציונאליים).

שיטות נוספות ברפואה האינטגרטיבית שנמצאו יעילות ובטוחות יחסית כטיפול חלופי או משלים לרפואה הקונבנציונאלית בכאבי גב הינם שיטת אלכסנדר ושיטת פלדנקרייז השמות להן למטרה לחנך אנשים לתבניות תנועה נכונות יותר, וכמובן רפואת גוף נפש, ובכלל זה – היפנוזה, דמיון מודרך, וביופידבק השמות להן למטרה להקטין את הביטויים הגופניים של מצוקות נפשיות ולשפר את יכולת ההתמודדות עם הכאב.

יתכן כי שילובים שונים של השיטות המצוינות מעלה יעיל יותר מכל אחת לחוד, אך אין עדיין מחקר מבוסס המאשש או מכחיש טענה זו. דבר אחד היום ברור יותר מתמיד – לכירורגיה ולטיפולים הפולשניים האחרים בכאבי גב ופריצת דיסק שאינם מלווים בתסמונת נוירולוגית יש פעמים רבות תחליף ראוי, יעיל ובטוח יותר, ברפואה המשלימה. הערכה של רופא מומחה ברפואה האינטגרטיבית והתאמת תכנית טיפול אישית בתוספת לפעילות גופנית סדירה ושמירה על משקל תקין מבטיחים אלטרנטיבה אטרקטיבית לשימוש בלתי מושכל בתרופות ופרוצדורות שיעילותן ובטיחותן מוטלות בספק.