צור קשר

אכינצאה איננה פנציאה?

אכינצאה איננה פנציאה?*

*פנציאה (panacea) = תרופה המרפאת הכל.

במחקר קליני מבוקר, אקראי וכפול סמיות שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine נבחנה יעילותם של שלושה תכשירים צמחיים שונים שהופקו בצורה מבוקרת משורש צמח האכינציאה (קיפודנית, Echinacea angustifolia) במניעה וטיפול במודל מעבדתי של הצטננות.  במחקר, שנערך במספר מרכזים רפואיים בארה"ב ובמימון המרכז לרפואה משלימה של מכוני הבריאות הלאומיים, נחשפו 437 מתנדבים בריאים למנה מזהמת של וירוס מסוג rhinovirus הגורם להצטננויות בשכיחות גבוהה. חלק מהמתנדבים קיבלו את תכשירי האכינציאה או פלסיבו (בקורת) כשבוע לפני החשיפה (להערכת יעילות האכינציאה כטיפול מונע) וחלקם האחר קיבלו את תכשירי האכינציאה או פלסיבו במקביל לחשיפה עצמה (להערכת יעילות האכינציאה כטיפול בהצטננות כשזו כבר קרתה). המתנדבים נבדקו במהלך חמישה ימים והוערכו מבחינה קלינית ומעבדתית הן מבחינת תסמיני ההצטננות והן מבחינת העדות לזיהום בדרכי הנשימה העליונות. לאכזבת החוקרים ניתוח התוצאות הראה כי אף לא אחד מתכשירי האכינציאה הצליח למנוע או להקטין את חומרת ההצטננות. לפיכך הסיקו מחברי המחקר כי בניגוד לדעה הרווחת בציבור הרחב אכינציאה איננה יעילה במניעה או בטיפול בהצטננות.

המחקר מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים קליניים בעלי תוצאות דומות שהתפרסמו בשנים האחרונות. כך למשל ב- 2003 פירסם כתב העת היוקרתי JAMA מחקר מבוקר, אקראי וכפול סמיות ששם לו למטרה להעריך את היעילות של זן אחר של צמח האכינציאה (Echinacea Purpurea) בהקטנת החומרה או קיצורמשך ההצטננות בילדים. במחקר שבוצע בקהילה טופלו 407 ילדים בגילאי 2-11 שנים בתכשיר אכינציאה או בפלסיבו מיד עם הופעת תסמיני ההצטננות הראשונים ולמשך 10 ימים. מניתוח התוצאות בכ-700 אירועי הצטננות עולה כי גם במחקר זה לא הודגמה יעילותה של האכינציאה – גם חומרת ההצטננות וגם מישכה היה דומה לזה של קבוצת הפלסיבו. זאת ועוד, 7.1% מהילדים בקבוצת האכינציאה סבלו מפריחה לעומת 2.7% בלבד בקבוצת הפלסיבו.

האם יתכן כי מחקרי האכינציאה נכשלים בגלל שתכשיר כזה או אחר שלה אינו מספיק לבדו כטיפול בהצטננות? מחקר ישראלי מבוקר, אקראי וכפול סמיות שבוצע במרכז שניידר לרפואת ילדים ושפורסם בשנה שעברה בכתב עת חשוב ברפואת ילדים מרמז לכך שיתכן ואכן זוהי סיבה אפשרית. המחקר ניסה להעריך את היעילות של תכשיר מסחרי פופולארי המכיל תמצית מהחלקים העליונים של צמח ה- Echinacea Purpurea, תמצית משורש ה- Echinacea Angustifolia, בתוספת פרופוליס ממקור דבורים וכמות קטנה של ויטמין C במניעה של זיהומי מערכת הנשימה העליונה בילדים בגילאי 1-5 שנים. 430 ילדים מהקהילה שהשתתפו במחקר קיבלו את התכשיר המסחרי או פלסיבו במשך כ-12 שבועות. מניתוח תוצאות המחקר עולה כי 89% מהילדים שקיבלו פלסיבו לעומת 53% בלבד מהילדים שקיבלו את התכשיר המסחרי סבלו מזיהומי מערכת הנשימה העליונה. זאת ועוד, הילדים שטופלו בתכשיר סבלו מ68% פחות דלקות אוזניים ו 66% פחות דלקות ריאה.  לעומת זאת, מחקר אחר על 148 סטודנטים בריאים שבוצע באוניברסיטת וויסקונסין ושפורסם בכתב העת היוקרתי Annals of Internal Medicine ושבדק את היעילות של גלולות המכילות בהרכבן תערובת של חלקים שונים מהצמח המלא של אותם שני מיני אכינציאה לא מצא כל יתרון קליני לאכינצאה בהשוואה לפלסיבו בשיפור החומרה או קיצורמשך ההצטננות.

מדוע אם כך השונות בתוצאות המחקרים? מחקר בצמחי מרפא מורכב בהרבה בהשוואה למחקר בתרופות. למרות שהסיבות לכך רבות ומגוונות אציין כאן רק שתיים. ראשית, לא תמיד ברור מהו המרכיב הפעיל בצמח המרפא ומהי הדרך הטובה ביותר להפיקו. לדוגמא, באכינצאה חומרים פעילים בדמות פוליסכרידים ופוליאתילנים גליקוזידים הנקראים אכינצואידים כמו גם חומרים אחרים שהוכחו בבדיקות מעבדה כמשפעלי מערכת החיסון. יחד עם זאת לא ברור בודאות איזה מהמרכיבים הללו הוא החשוב ביותר במלחמה בהצטננות. בנוסף, שינויים עונתיים ושינויים באיזורי הגידול אף הם עלולים להשפיע על איכות התכשיר הצמחי הנבדק. זו גם הסיבה מדוע החוקרים של המחקר האחרון מה- New England Journal of Medicine סיימו את מאמרם בקביעה כי שוק האכינצאה מכיל כל כך הרבה תכשירים שקשה לקבוע בודאות שאף אחד מהם יעיל במניעה ובטיפול בהצטננות.

אז מה צפוי לנו בחורף הקרוב ובאלו שיבואו אחריו? עוד מחקרים, עוד תוצאות מורכבות, עוד תכשירי מדף מועשרים בחומרים טבעיים ובעיקר עוד ילדים מנוזלים והורים מודאגים המחפשים רק דבר אחד – הקלה.