צור קשר

הזמנה לאלקטיב ברפואה אינטגרטיבית לסטודנטים לרפואה החל משנה"ל תשע"ג

לסטודנטים לרפואה שלום!

בתיאום עם ועדת ההוראה בפקולטה הנני מתכבד להזמינכם לתכנית אלקטיב חדשה וייחודית, ברפואה אינטגרטיבית, ביחידה לרפואה משלימה / משולבת (אינטגרטיבית) בבילינסון, החל משנה"ל תשע"ג.

שילוב הרפואה המשלימה בתכנית הלימודים וההכשרה של הסטודנטים לרפואה אינו גחמתי הפרטית. סעיף 9 של נייר העמדה של הר"י משנת 2002 בנושא הרפואה המשלימה, קובע כי, "יש לדאוג לחשיפת הרופאים לפרקי רפואה משלימה במהלך לימודי הרפואה ולימודי ההמשך כדי לאפשר להם מתן ייעוץ למטופליהם." בארה"ב יש קונסורציום של בתי ספר לרפואה המלמדים רפואה אינטגרטיבית, הכולל את כל האוניברסיטאות המובילות ובכלל זה הרווארד, סטנפורד, הופקינס וכו', וקווים מנחים והצעות לפרקי ודרכי חשיפה של סטודנטים לרפואה לתחום שנוי במחלוקת זה פורסמו במיטב כתבי העת הרפואיים.

היחידה לרפואה אינטגרטיבית שבמרכז דוידוף, ביה"ח בבילינסון הינה החלוצה והמובילה בתחומה בישראל. היחידה, שנוסדה בקיץ 2006, הינה חלק אינטגרלי ממערך הטיפול והתמיכה בחולי סרטן במרכז דוידוף, והיא מציעה מגוון רחב של טיפולים משלימים בדגש על תמיכה באיכות החיים של המטופלים, כגון: רפואה סינית (דיקור וצמחי מרפא), טיפולי מגע (שיאצו, עיסוי רפואי, ריפלקסולוגיה, הפגת כאב), רפואת גוף-נפש (פסיכולוגיה רפואית, דמיון מודרך, מדיטאציה, הכנה לפרוצדורות), נטורופתיה (תזונה ותוספי תזונה, צמחי מרפא מערביים), ותנועה (צ'יקונג, פלדנקרייז, יוגה). בצוות היחידה כ-25 מטפלים המתמחים בשיטות הטיפול השונות, רובם לא רופאים. עד היום ניתנו ביחידה למעלה מ 45,000 טיפולים, בהיקף של כ 1000 מגעי טיפול בחודש. בנוסף, מעורבת היחידה בפעילות מחקרית, בהוראה, ובמדיניות רפואית ברמה הלאומית בכל הקשור לרפואה המשלימה/משולבת.

יום פעילות טיפוסי ביחידה נפתח ב 8:00 בבוקר בישיבה משותפת (morning report) של הצוות המטפל באותו היום ונמשך עד לשעה 16:00. במהלך היום ניתנים ביחידה ייעוצי רופא למטופלים חדשים מכלל ביה"ח בארץ בדגש על צרכנות נבונה של רפואה משלימה בסרטן, ומטופלים ביחידה עשרות חולים אמבולטוריים וכן חולים באשפוז מבילינסון. במקביל מתקיימות פעילויות אקדמיות – ישיבת צוות שבועית, ישיבות מחקר, והרצאות אקדמיות של המכון האונקולוגי ושל המכון ההמטו-אונקולוגי במרכז דוידוף.

החל משנה"ל תשע"ג נשמח לארח ולחנוך עד 3 סטודנטים בו זמנית, לסבבי אלקטיב של 2-6 שבועות ברצף, כשאני אשמש כטיוטור האחראי. הסטודנטים שיגיעו אלינו יחשפו בין השאר לפרקי הלימוד הבאים:

  • מהי רפואה אינטגרטיבית ובמה היא נבדלת מרפואה אלטרנטיבית / משלימה.
  • היכרות עם שיטות הטיפול המשלימות העיקריות, בדגש על שילוב מדעי הרפואה עם אומנות הריפוי.
  • שיטות מחקר ברפואה המשלימה/משולבת, בדגש על אינטגרציה ויישום של רפואה נסמכת-ראיות.
  • כיצד להימנע מ"מגדל בבל": דרכי תקשורת ועבודה בצוות רפואי רב ובין-תחומי.
  • תיעוד, בקרה, קבלת החלטות ומיומנויות תקשורת בדגש על האדם, ולא המחלה, במרכז.
  • היבטים אתיים ומשפטיים של הרפואה המשלימה בהיבט הרגולטורי העכשווי במדינת ישראל.
  • היבטים סוציולוגיים, פסיכולוגיים, אנטרופולוגים וכלכליים של הרפואה האינטגרטיבית בישראל.
  • כיצד לחפש ולמצוא מקורות מידע מהימנים בכל הקשור לרפואה המשלימה והאינטגרטיבית.

מטלת סיום האלקטיב תוגדר בצוותא עם כל סטודנט בנפרד, במטרה לגשר על פערי מידע וידע אישיים.

לפרטים ולהרשמה –צרו קשר עם  ד"ר עופר כספי 050.4065528 אוophercaspi@gmail.com .

בברכת תודה ובהצלחה!

ד"רעופר כספי, MD PhD

מומחה ברפואה פנימית ולרפואה אינטגרטיבית, מנהל היחידה