צור קשר

חדשות מחממות מאירופה החורפית – CAMbrella

חדשות מחממות מאירופה החורפית – CAMbrella

כשזה נוגע לתרופות, לאמריקאים יש את ה FDA (רשות המזון והתרופות) ולאירופאים יש את ה EMA (רשות התרופות האירופאית). עכשיו מתברר שהאירופאים מבקשים למסד מדיניות אחת כוללת גם לגבי הרפואה המשלימה. ומה אצלנו?

תגידו, כמה אנשים משתמשים ברפואה משלימה? ובכן תלוי את מי שואלים ותלוי למה מתכוונים. אם שואלים את אלו שחושבים שזה הכל שטויות, התשובה קרוב לוודאי תהיה – "רבים מדי". אם שואלים את אלו הנשבעים ביעילות השיטות הללו, התשובה קרוב לוודאי תהיה – "מעטים מדי". אבל אלו גם אלו יסכימו שרבים, רבים מאד, נעזרים כיום במה שנקרא בפי העם בפשטות "רפואה משלימה".

על פי סקרים שפורסמו בישראל בשנים האחרונות כמחצית מתושבי המדינה נעזרים בשיטות אלו, בהיקף פעילות שנתית שרק הולך ועולה. אלא שלמעשה, אם ניקח בחשבון שבהגדרה של רפואה משלימה נכללים גם טיפולים הניתנים על יד מטפלים (דיקור סיני לדוגמא), וגם שיטות ריפוי עצמיות (כגון נטילת ויטמינים) המספרים יכולים להיות גדולים בהרבה. זאת ועוד, רבים יסכימו כי שיטות טיפול וריפוי עצמי כמו מדיטאציה, המשרות הרפיה ורוגע והמביאות את האדם לכלל תובנות רגשיות ורוחניות ולהרגשת "חיבור", שייכות לעולם הרפואה המשלימה. אם כך – האם תפילה, הנחווית על ידי רבים באותה הדרך ממש, הינה רפואה משלימה? תלוי את מי שואלים…

מתברר שאנו לא לבד. גם אחרים לא יודעים. בסקר אירופאי שפורסם החודש על ידי קבוצת חוקרים ממדינות האיחוד האירופי (ה EU) ששמו להם למטרה לבחון ולקדם את המחקר והרגולציה של הרפואה המשלימה באירופה, קבוצה שזכתה לשם הנחמד CAMbrella (CAM  הן ראשי התיבות באנגלית של Complementary & Alternative Medicine = רפואה משלימה ואלטרנטיבית), נמצאו נתוני שימוש לגבי הרפואה המשלימה רק ב 18 מתוך 39 המדינות שנסקרו. ועל פי הנתונים הללו היקף השימוש ברפואה המשלימה נע בין 0.3% ל 86%. הוא שאמרנו – רבים מדי ומעטים מדי…

מימצאי הסקר האירופאי מראים שרבים מתושבי הEU מבקשים בהקשר לרפואה המשלימה – יותר אמינות במידע (כולל זה המגיע מרופאים), יותר הנגשה וזמינות (כחלק אינטגרלי ממערכות הבריאות ובסיבסוד ממשלתי), ויותר הסדרה (כולל פיקוח ושקיפות). סקר דומה בישראל במימון המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות בריאות שעסק בתפיסות רופאים, חולים וקובעי מדיניות לגבי טיפול משולב ברפואה משלימה וברפואה קונבנציונלית בישראל ושפורסם ב 2011 המליץ אף הוא על הסדרת ההכשרה ועל הסדרת "כללי המשחק" של הרפואה ה"אחרת", בצד עידוד המחקר בנושא.

אלא שמה שחסר ברבים מהסקרים הללו זו עמדת המטפלים עצמם, בעיקר אלו שאינם רופאים. באירופה לדוגמא יש כ 150,000 רופאים בעלי הכשרה נוספת ברפואה משלימה (אם בתחום אחד – הומיאופטיה לדוגמא, או במכלול – רפואה משולבת או אינטגרטיבית) וכ 180,000 מטפלים ברפואה המשלימה שאינם רופאים (בישראל – כ 10,000). חלק נכבד מהמטפלים שאינם רופאים חוששים מהסדרה שמא זו תפתח פתח לאימפריאליזם או השתלטות של הגילדה הקונבנציונאלית על התחום.

עד כמה מצב הדברים סבוך תעיד העובדה שלכל אחת מ 39 המדינות האירופאיות שנסקרו היתה גישה משל עצמה להסדרה – מחוסר התייחסות כלל ("איש הישר בעיניו יעשה") ועד הסדרה עצמית (של אירגוני המטפלים עצמם, בדומה להסדרה של עריכת דין בישראל) או של הממשלות (דרך חקיקה ותקנות, בדומה להסדרה של הרופאים בישראל). ב 19 מדינות אירופאיות היתה התייחסות חקיקתית, בין אם גורפת לגבי כלל היתר העיסוק ברפואה משלימה, ובין אם ספציפית לגבי שימוש בחומרים כאלו ואחרים – בעיקר צמחי מרפא, המיאופטיה ותוספי תזונה – שוק עולמי המוערך ב 11 מיליארד אירו ב 2010. בישראל, הפיקוח על שוק זה נעשה נכון להיום על ידי אגף הרוקחות במשרד הבריאות בתהליך שרחוק מאד מלהשביע את הצרכים בשטח.

מה אם כך המלצות ה CAMbrella ל"חורף הרגולטורי" של הרפואה המשלימה? במילה אחת – איחוד. בשתי מילום – אחידות. איחוד במאמצים ובכוחות על ידי הקמת מרכז מחקר ראשי כלל אירופאי שיעסוק במכלול ההיבטים של היישום הקליני, המנהלתי והחוקתי של הרפואה המשלימה, ואחידות ברגולציה העוסקת בהכשרה ובאינטגרציה של הרפואה המשלימה למערכות הבריאות.

גם אצלנו יש צורך דחוף בהקמת יחידה ייעודית חדשה בעלת סמכויות במשרד הבריאות, אשר בשיתוף עם המכון הלאומי למחקר שירותי בריאות ומדיניות בריאות ועם משרדי הממשלה האחרים הרלוונטיים (החינוך והתמ"ת) תבחן את מכלול ההיבטים הקשורים למדיניות ההכשרה, השילוב, המימון וההסדרה של הרפואה המשלימה בישראל, תוך התבוננות מתמדת על מה שנעשה בעולם (למשל, דרך ה CAMbrella). הדבר נכון גם ל"חיילים" (קרי, המטפלים) ונכון ככל הנראה שבעתיים ל"כלי נשקם" (קרי, שוק צמחי המרפא ותוספי התזונה). לא רקFDA  ו EMA  אנו צריכים. גם CAM.