צור קשר

טיפול משלים ולא רפואה משלימה

טיפול משלים ולא רפואה משלימה

בהכללה גסה (ובהתנסחות עדינה) אפשר לומר כי בין הרופאים והמטפלים ברפואה משלימה, שאינם בעלי הכשרה של רופא (MD), מתקיימת מערכת יחסים מורכבת.

אין כוונתי כאן ליחסי הזלזול שאינם ראויים או מוצדקים כל עיקר כלפי מי שלמדו והשקיעו ותורתם אומנותם (בשונה מהשרלטנים – שכולנו מוקיעים), כמו המטפלים ברפואה סינית הלומדים שנים רבות, למשל בארה"ב להכרה מוסדרת.

אינני מתכוון גם ליחסי התחרות והמאבק הגילדאי הנגזרים מהרעיון של "משחק סך אפס" (כלומר: או או) הפוגע מעצם טבעו בכושר ההשתכרות של מי מהצדדים. לדוגמה, כאשר מי שסובל מכאבי גב תחתון או מדלקת בעצב הסכיאטי (סכיאטיקה) רואה או אורתופד או מעסה / כירופקרטור / אוסטיאופט / מדקר / יוגה / פלדנקרייז וכו' – כולן התערבויות שהוכחו במחקרים רבים כשיטות טיפול בעלות יעילות דומה לזו של תרופות ואף ניתוח.

כוונתי היא ללשון נופל על לשון – לעצם השימוש שהמטפלים ברפואה המשלימה עושים במילה "רפואה". גם הפיזיותרפיסטים הם מטפלים באנשים, ובכל זאת כינויים המקצועי אינו כולל את המילה "רפואה" (למרות שבהגדרתה המילונית הרפואה היא מדע העוסק בחקר אבחון וטיפול במחלות ובניסיון לשיפור הבריאות – משימה המשותפת לכל מי שמועסק במערכת הבריאות). וכך גם המרפאים בעיסוק, קלינאיות התקשורת והתזונאיות הקליניות – לאף אחד מהסקטורים הללו אין את המילה "רפואה" בשם.

למרות שחבריי לעבודה ביחידה לרפואה אינטגרטיבית בילינסון וידידיי הרבים בעולם ה"רפואה" המשלימה לא יאהבו זאת, הגיע הזמן לומר זאת הפה מלא: הרפואה כמקצוע, על מכלול התיאוריה והיישום שלה, שייכת לרופאים ולרופאים (MD) בלבד.

העיסוק בבריאות, לעומת זאת, שייך, וטוב שכך, לסקטורים רבים וטובים נוספים ובכלל זה המטפלים ב"רפואה" המשלימה. טיפול משלים לכן הינו כינוי נאות יותר.

כפי שיש רואי חשבון, אבל גם מנהלי חשבונות. כפי שיש מהנדסים, אבל גם הנדסאים. כך גם ברפואה  – יש להקפיד על לשון מדויקת. טיפול משלים ולא רפואה משלימה. ושם, הוא גם צריך להילמד – בביה"ס למקצועות הבריאות שעל יד ביה"ס לרפואה בפקולטות למדעי הבריאות.

ערב פתיחתו של ביה"ס החמישי לרפואה שבגליל בשבוע הבא – זהו גם חזוני. הלוואי!