צור קשר

מחקרים חדשים מדגישים את חשיבות הפרוביוטיקה לגוף האדם

מחקרים חדשים מדגישים את חשיבות הפרוביוטיקה לגוף האדם

בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המחקרים המצביעים על האפקט המיטיב שיש לפרוביוטיקה על בריאות האדם. בצד מחקרים שהדגימו את יעילותם של המיקרואורגניזמים הללו בטיפול בשילשול ובמניעה של שילשול שלאחר טיפול אנטיביוטי, הופיעו בשנים האחרונות גם מאמרים המלמדים כי פרוביוטיקה עשויה להיות יעילה במגוון רחב של מצבים אחרים ובכלל זה, שילשול כרוני, מחלות מעי דלקתיות (קרוהן ואולצרטיב קוליטיס), תסמונת המעי הרגיז, אלרגיות מזון למיניהן, מצבים אטופיים, ואולי אפילו מחלות דלקתיות קשות כמו דלקות פרקים. שני מחקרים ישראלים חדשים שפורסמו בחודשים האחרונים בכתבי עת רפואיים יוקרתיים מדגישים את חשיבות הפרוביוטיקה לגוף האדם.

במחקר שנערך ע"י ד"ר וויצמן וחבריו מסורוקה נבדק האפקט של שני תכשירים פרוביוטים בילדים בריאים במספר פעוטונים בישראל. במחקר, שהיה אקראי וכפול סמיות, הוגרלו כמאתיים פעוטות לקבל תרכובת עשירה ב- Bifidobacterium lactis, או ב-  Lactobacillus reuteriאו פלסיבו למשך 12 שבועות. המחקר השווה את יעילותם היחסית של שני התכשירים במניעת תחלואה הקשורה בחום, שילשול וזיהומי מערכת הנשימה העליונה. נימצא כי שני התכשירים היו יעילים יותר מפלסיבו מבחינת מספר אירועי החום וכן חומרת ומשך השילושולים אך לא מבחינת זיהומי מערכת הנשימה. כמו כן נמצא כי התכשיר שהכיל L reuteriהיה יעיל יותר מהתכשיר שהכילB lactisמבחינת ימי חום, ביקורי רופא, היעדרות מהפעוטון, ומספר המירשמים לאנטיביוטיקה. המחקר מלמד כי יתכן ולפיתוח עתידי והתאמה אישית של מה שמקובל כיום לכנות בשם "מזון פונקציונלי" ובכלל זה פרוביוטיקה יהיה מקום בשימור הבריאות ומניעת התחלואה של ילדים החשופים לסביבה אלימה יחסית מבחינה מיקרוביאלית.

במחקר האחר שנערך ע"י ד"ר בן-נון וחבריה מהמרכזים הרפואיים שערי צדק, הדסה, סורוקה ושיקגו נבדקה ההשערה כי שמירה על פלורה נורמלית של מערכת העיכול על ידי מתן מניעתי של תכשיר פרוביוטי המכיל מספר רב של מיקרואורגניזמים תקטין את השכיחות והחומרה של סיבוך שכיח ומסכן חיים בפגים הגורם לנמק של דופן המעי (סיבוך הידוע בשם הקיצורNEC). נימצא כי רק 4% מ 72 הפגים בקבוצת המחקר סבלו מ NEC לעומת 16.4% מ 73 הפגים בקבוצת הביקורת וכי חומרת המחלה אף היא היתה קלה יותר משמעותית בקבוצת הפגים שקיבלה פרוביוטיקה. ואגב מחקר זה, מחקר אחר שהתפרסם בחודש שעבר, הפעם מיפן, הראה כי קיימת אינטרקציה חיובית בין הנקה ומתן של תכשירים פרוביוטיים על התפתחות מערכת החיסון במעי.

תוצאות שלושת המחקרים הללו,  כמו גם מחקרים אחרים על פרוביוטיקה, מדגימות את מה שידוע לכל – הדרך הטובה והבטוחה ביותר לשפר את בריאותנו קשורה ביכולתינו לשמר את הפעילות הפיזיולוגית האופטימילית של מערכות הגוף השונות. הגוף יודע ויכול להבריא את עצמו. תפקידנו לעזור לו.