צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לדלקות מפרקים (Arthritis)

הגישה האינטגרטיבית לדלקות מפרקים

מחלות המפרקים הדלקתיות, דוגמאת Rheumatoid Arthritis, הינם אחד התחומים הקלאסיים בהם שילוב מושכל של שיטות שונות ברפואה המשלימה עם גישה אבחנתית וטיפולית קונבנציונאלים עשויים להביא לא רק לשיפור משמעותי באיכות חייו של החולה אלא לעיתים קרובות אף להפוגה אוביקטיבית במחלה (כפי שניתן לראות בבדיקות המעבדה), צריכה מופחתת של תרופות (ובכלל זה סטרואידים), והטבה בתסמינים ומחלות אחרות בהן קיים מרכיב דלקתי (לדוגמא, מחלות מעי, אסטמה, כאב כרוני ממקורות שונים וכד').

ואכן, הנסיון המחקרי והקליני מלמד כי המחלות האוטואימוניות לסוגיהן השונים, ובכללן מחלות המפרקים, הן כר פעילות חשוב של הרפואה האינטגרטיבית. הסיבות לכך מגוונות – המדובר במחלות כרוניות המשפיעות על מערכות גוף רבות ואשר לרפואה הקונבנציונאלית פעמים רבות יכולת מוגבלת בלבד בריפוי שלהן. זאת ועוד, לתרופות נוגדות הדלקת למיניהן, המהוות את אבני היסוד של הטיפול הקונבנציונאלי בדלקות המפרקים, פוטנציאל רב לתופעות לוואי קשות ולפיכך חולים רבים פונים לרפואה המשלימה מתוך תקווה להימלט מהן.

על-כן כבר כעת ראויה הערת אזהרה חשובה – המדובר במחלות קשות שאבחנה שגויה וטיפול תת-מיטבי בהן עלולים להביא ברבות השנים לנכות קשה. החלטות המושתתות על מידע אמין לכאורה באינטרנט, על סיפור ההצלחה האישי של ה"שכנה ממול", ועל ההבטחות הגרנדיוזיות משהו לעיתים של הרפואה האלטרנטיבית –  עלולים כולם להיתברר כמקסם שווא שבצידו מחיר יקר. חובה על-כן להיוועץ גם בראומטולוג מומחה וגם ברופא אינטגרטיבי מנוסה לפני קבלת כל החלטה שהיא. אל תתפתו ואל תשלמו סתם. התייעצו והקפידו על תקשורת ישירה בין הרופאים והמטפלים השונים. רק כך תיחסך מכם הסכנה שבטיפול שרלטני ולא אחראי.

תזונה – בשנים האחרונות התרבה מאד הידע המקשר תזונה לדלקת. מתחוור, כי בדומה לתידלוק מכונית, לסוג הדלק ולאיכותו השפעה על תיפקוד המנוע. כך ממש גם בגופינו. למרכיבי תזונה רבים אפקט פרו-דלקתי בעוד שלמרכיבי תזונה אחרים אפקט אנטי-דלקתי. לדוגמא, מזונות רבים מכילים שומנים רווים חלקית (partially hydrogenated). שומנים אלו הופכים בחילוף החומרים בגוף לחומצות שומן מסוג אומגה-6 המהוות חומר בעירה מצוין ליצירת פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים מסוימים – שני אבני יסוד בתהליך הדלקתי. לעומת זאת, לכלכלה עשירה בחומצות אומגה-3 כמו גם במרכיבים אנטי-דלקתיים אחרים אפקט מיטיב על יצירת הדלקת. ואכן, במחקר שפורסם בעיתון הרפואי היוקרתי Lancet נמצא שלדיאטה שכללה 1.8 גרם ליום של חומצות שומן מסוג EPA היה אפקט מיטיב על נוקשות הבוקר וכאבי המפרקים בחולים עם דלקת שיגרונית. בהיבט זה לתזונה נכונה חשיבות לא רק במניעת והקטנת התהליך הדלקתי אלא גם בהקטנת שיעור תופעות הלוואי מהסטרואידים ושאר התרופות נוגדות הדלקת. עוד אפשרי לבחון האם רגישות למזון כלשהו עלולה להתבטא במחלות מפרקים. יעוץ תזונאי מוסמך עשוי לשפר מאד את מצבם של חולי המפרקים.

תוספים וצמחים – בשוק תוספים רבים המתיימרים ל"שפר" את המערכת החיסונית. תוספים אלו עלולים להיות מסוכנים – אל תתפתו לרוכשם מבלי להיוועץ ראשית עם מומחה מתאים, שהרי לא כספכם מונח כאן על כף המאזניים אלא בריאותכם. מנסיוני אין בשוק תוסף פלא לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית שיעילותו הוכחה במחקרים מדעיים תקפים. לעומת זאת, לצמחי מרפא סגולות אנטי-דלקתיות. כך למשל הפלבנואיד קוורסיטין מעכב את מרבית אנזימי המפתח המסייעים בפירוק החומצה הארכידונית מימנה נוצרים בהמשך חומרי הבעירה הדלקתיים. צמחים שונים, דוגמאת כורכום וג'ינג'ר מעכבים את האנזים ציקלואוקסיגנאז (מימנו נוצרים הפרוסטגלנדינים), בעוד שצמחים אחרים, דוגמאת בזואליה, מעכבים את האנזים ליפואוקסיגנאז (מימנו נוצרים הלויקוטראנים). כל אלה ועוד מלמדים שהאפקט האנטי-דלקתי של צמחי המרפא הינו סלקטיבי וניתן להתאמה אישית לכל חולה וחולה על-פי מצבו. מומחים הן ברפואה הסינית והן ברפואת הצמחים המערבית ישתמשו בצמחים אלו ואחרים בשילוב עם עצות תזונתיות להקטנת הדלקת.

ריפוי במגע ובתנועה – למרות הכאב המלווה את דלקות המפרקים מוסכם כי הפעלה נכונה של מערכת השלד חשובה לשמירת בריאות המפרקים. בעוד שבעת ההתלקחות הדלקתית המפרקית יש חשיבות שהמפרק הנגוע יהיה במנוחה הרי שהאופי הכרוני של הדלקת מאפשר פעמים רבות הפעלה, אפילו אם פאסיבית, של שאר מפרקי הגוף. ואכן, לשיטות הריפוי השונות בתחום המגע והתנועה כגון שיאצו, אוסטאופטיה המבוססת על שיחרור מיופסיאלי, מסאג', טאי-צ'י ויוגה, יכולת מוכחת בסיוע לשמירת טווח התנועות של הגוף ובהפחתת כאב. הסיבה לכך פעמים רבות איננה קשורה בדלקת עצמה אלא בתוצאותיה. כאב, שהינו אחד מחמשת סימני הדלקת הקלאסיים, מוביל כמעט תמיד להגבלה בתנועה המביאה בחלוף הזמן לנוקשות ופגיעה משנית בתיפקוד שאר מרכיבי השלד. לכן חשוב כל-כך לשלב פעילות גופנית מבוקרת וריפוי מובנה באמצעות מגע ותנועה בחבילת הטיפול של חולי דלקת מפרקית. עוד על פעילות גופנית ודלקת מפרקים שיגרונית – ראה טור נפרד.

ריפוי באמצעות רפואת נפש-גוף –  במדורים אחרים בעבר עמדתי על חשיבותה של רפואת הנפש-גוף (mind-body therapy) במניעה ובטיפול במגוון מחלות סיסטמיות בהן הוכח מעל לכל ספק באמצעות המחקר הפסיכו-נוירו-אנדוקריני (PNI) שיש קשר בין מצב מערכת החיסון למצב מערכת העצבים המרכזית ומצב המערכת האנדוקירנית. כך גם במחלות מפרקים דלקתיות. ניתן היום באמצעות התערבויות רפואיות פשוטות ובטוחות יחסית כגון היפנוזה, דמיון מודרך ומדיטאציה להשפיע על פעילותה של מערכת החיסון ובכך לא רק לשפר את יכולתו של החולה להתמודד עם הכאב הכרוני ועם ההגבלה בתיפקוד אלא אף להקטין את הדלקת עצמה. מומלץ על כן מאד כי כבר בשלבי המחלה הראשוניים ישולבו שיטות אלו על ידי מי שמיומן בכך במערך הטיפול במחלה, לא כטיפול אלטרנטיבי אלא כטיפול משלים.