צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית למחלות מעי דלקתיות (Crohn's, Ulcerative Colitis)

הגישה האינטגרטיבית למחלות מעי דלקתיות

מערכת העיכול הינה אחת המערכות המורכבות והמתוחכמות ביותר בגוף. תחילתה בחלל הפה והמשכה בושט, בקיבה, בתריסריון, במעי הדק ובמעי הגס. אך בצד דרכי העיכול כוללת המערכת גם איברים חשובים נוספים כמו הכבד ומערכת המרה וכן הלבלב. מורכבותה ותיחכומה של המערכת מאפשרים לה לעסוק לא רק בעיכול המזון ובספיגתו, אלא גם בסיוע לתיפקודים חיוניים אחרים בגוף, כגון חיסון והגנה מפני מזהמים ואלרגנים, דהטקוסיפיקציה מרעלים, וויסות המערכת הנוירו-אנדוקרינית.

תפקידים רבים אלו גורמים לכך שמחלות רבות של מערכת העיכול, ובמיוחד מחלות דלקתיות, עלולות להתבטא לא רק בתסמינים מקומיים, כגון שילשול או כאבי בטן, אלא אף בתסמינים סיסטמיים, כגון חום, אנמיה, ירידה במשקל, כאבי מפרקים, פגיעה כבדית, פריחה עורית, ועוד. ואכן, המחלה הדלקתית ממנה סובל הבחור הצעיר שבסיפור המקרה, מחלת קרוהן, מציגה לא פעם בפני החולים והרופאים כאחד אתגר אבחנתי וטיפולי משמעותי הנובע מהיותה מחלה סיסטמית המערבת מערכות גוף רבות המשפיעות הן על בריאותו הכללית של החולה והן על איכות חייו.

הרפואה המערבית מתייחסת למחלות המעי הדלקתיות (מחלת קרוהן ו ulcerative colitis) ברצינות רבה לא רק בשל התחלואה שהן גורמות, אלא גם בשל תמותה יתרה הנובעת מסיבוכי המחלה ותופעות הלוואי של הטיפולים ובשל שיעור עודף של סרטן (בעיקר מעי גס ולימפומה). לפיכך, עיקר הטיפול המערבי במחלות אלו קשור בדיכוי יחסי של המערכת החיסונית במטרה לשלוט בעוצמת הדלקת. כך פועלות מרבית התרופות המשרות ומשמרות הפוגה של המחלות: סטרואידים, נגזרות של תרופות נוגדות דלקת, ולאחרונה אף נוגדנים חד-שבטיים. טיפולים אלו יעילים ביותר ולעולם אין לוותר עליהם לטובת מקסמי שווא אלטרנטיביים.

הרפואה המשלימה, זו שבאה בצמוד לרפואה הקונבנצונאלית ולא כחלופה לה, לעומת זאת מבקשת לרפא את מחלות המעי הדלקתיות לא רק באמצעות שליטה בדלקת אלא בעיקר על ידי מניעתן וטיפול בגורמיהן. גישה אינטגרטיבית המשכילה לשלב בין אורחות חיים בריאים ובעיקר תזונה, וטיפולים משלימים וקונבנציונאליים מבטיחה במקרים רבים שיפור משמעותי מאד בחיי החולים, עד כדי השריית הפוגה ושמירתה במשך שנים רבות ללא צורך בציטוטוקסיקה או טיפול ארוך טווח בסטרואידים העלולים לגרום לתופעות לוואי רבות.

תזונה – חולים רבים במחלות מעי דלקתיות מדווחים על חוסר סבילות למזונות שונים. אין המדובר כאן באי נוחות בלבד הנפוצה בחסר של האנזים המפרק את חלבון הפרה למשל והמתבטאת בגזים, יציאות רכות או כאבי בטן, אלא בתגובה חיסונית של ממש בעלת מרכיבים ומאפיינים אלרגיים ודלקתיים. בשונה ממחלות מעי אחרות כגון כרסת (celiac) בהן קיים קשר ברור בין אכילת קמח המכיל גלוטן ובין תסמיני המחלה, איתור מיני המזונות השונים העלולים לתרום להתלקחות מחלות המעי הדלקתיות דורש מיומנות ותשומת לב יתרה.

למרות שבשוק נפוצים מכונים פרטיים המתיימרים לגלות אלרגיות למזון כהסבר למחלת קרוהן ראוי להזהיר כי אין לבדיקות הללו, בין אם נעשות במעבדות מתוחכמות מעבר לים או על ידי שיטות אלטרנטיביות דוגמאת קינזיולוגיה, בסיס מדעי כלשהו ופעמים רבות המדובר בשרלטנות של ממש. במקום לשים את הכסף על קרן הצבי מומלץ לנהל יומני תזונה מסודרים ואמינים ולנסות תוך מעקב רפואי מסודר על ידי מי שמתמחה בכך דיאטות מאוזנות שהוכחו כמשרות הפוגה (לדוגמא, דיאטה פליאוליטית הענייה בדו-סוכרים).

תוספי תזונה – מאחר ומחלות מעי דלקתיות מתאפיינות פעמים רבות במצבי חסר תזונתי הנובעים מפגיעה ברירית המעי חשוב מאד להיות במעקב רפואי מסודר ולהקפיד על השלמת חסרים תזונתיים. לעיתים, חסרים אלו כשלעצמם עלולים לגרום להחמרה בסימפטומים של החולה. כך למשל, במחלת קרוהן המערבת את המעי הדק הסופי נפוץ חסר בויטמין 12B שעלול לגרום לאנמיה ובעטיה לחולשה ועייפות, ממש כפי שקרה לצעיר בסיפור המקרה שלפנינו. אלא, שתוספי ויטמינים אלו אינם מביאים בדרך כלל להשגת הפוגה במחלה.

בשנים האחרונות הולך ומתברר שניתן לשלוט בעוצמת התגובה הדלקתית הן של מחלות מעי דלקתיות והן של מחלות דלקתיות אחרות דוגמאת דלקות מפרקים שונות על ידי התערבויות פשוטות יחסית כמו שינוי היחס בדיאטה שבין חומצות שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3, ועל ידי מתן של תוספים פשוטים כגון תרכובות נוגדות חימצון (אנטיאוקסידנטים). תוספי התזונה חיוניים לא רק להשלמת חסרים ולשליטה על עוצמת הדלקת אלא גם לתיפקודה התקין של מערכת העיכול כפי שיוסבר להלן.

פרוביוטיקה, גלוטאמין, צמחי מרפא ועוד – מורכבותה ותיחכומה של מערכת העיכול מתבטאים בין השאר בכך שהמערכת עושה שימוש מופלא בחיידקים השוכנים דרך קבע במעיים לטובת ספיגת המזון ועיכולו. קיומה של פלורה זו במעי, הכוללת חידקים החיים עימנו בסימביוזה מלאה חשובה כל כך עד כי הפרה של האיזון העדין בין החידקים הידידותיים לנו ובין אותם חיידקים ממש אבל בכמות גדולה הרבה יותר או גורמים מזהמים אחרים מהווה סיבה שכיחה מאד לשלשול וכאבי בטן. זו הסיבה מדוע חשוב כל כך להיוועץ עם רופא מומחה. יתכן והתסמינים מהם סובל החולה נובעים מזיהום חולף (לדוגמא, סלמונלה, שיגלה, נגיף ה CMV, זיהום פרזיטרי, וכו') או מצמיחת יתר של חיידקים במעיים המגיבה היטב לקורס אנטיביוטי קצר ולא מהתלקחות מחלת מעי דלקתית.

ראוי להדגיש שוב כי אין המדובר כאן בזיהום בקנדידה שבטעות רבים בציבור הרחב ובחוגי הנטורופתיה רואים בה את הגורם העיקרי למחלות המעי הדלקתיות, אלא בשינוי הפלורה הטבעית של המעי. חוקני ניקוי למיניהם בין אם על ידי צמחים (קפה) ובין אם על ידי משלשלים מסוכנים במיוחד ואין בשום פנים ואופן להתפתות ולעשותם כדרך לשינוי פלורת המעי. לעומת זאת, מתן תרופות בחוקנים למחלת מעי דלקתית המערבת את החלק האחרון של המעי הגס מקובלת מאד כדרך יעילה ובטוחה לטיפול במחלה ולהקטנת תופעות הלוואי של התרופות. טיפול "טבעי" בקנדידה לא הוכח מדעית כמשנה את מהלך המחלה. פעמים רבות זו הדיאטה המיוחדת עליה שומרים ולא הארדיקציה של הקנדידה המביאה להטבה בתסמיני המחלה.

במחקרים רבים הוכח כי תוספת של פרוביוטיקה ושל החומצה האמינית גלוטאמין משפרים מאד את תיפקוד תאי המעי ומונעים את הגדילה וההתרבות של חיידקים אלימים. גם לצמחי מרפא רבים, דוגמאת ג'ינג'ר, קורקומין, בזואליה, שמן פפרמינט, קמומיל, וכו' אפקט מיטיב על תיפקוד תאי המעי, הקטנת התגובה הדלקתית, ושיפור הרגשת החולה. חובה שצמחי מרפא אלו ינתנו בהתאמה אישית לחולה ולא כבדרך אגב כחלק מטיפול כללי במחלה. קיימים כיום תכשירים המשלבים בין כמה צמחים ולרוב אין הכרח בנטילת הצמחים בחליטה או כשיקוי. תכשירי צמחים פומיים בצורת גלולות הינן פתרון קל ונוח לחולי קרוהן רבים.

דמיון מודרך והיפנוזה – בדומה למצבים דלקתיים אחרים ניתן להשפיע על המהלך של מחלות מעי דלקתיות לא רק על ידי תזונה ומתן של תרופות או צמחי מרפא אלא גם באמצעות שיטות הרפייה שונות, דוגמאת דמיון מודרך והיפנוזה. הרעיון המרכזי מאחורי השיטות הללו בהקשר של מחלות מעי דלקתיות הינו כפול. האחד, השפעה על תיפקוד המערכת החיסונית – הוכח במחקרים מדעיים רבים בתחום הפסיכונוירואימונולוגיה כי ניתן להשפיע על התהליך הדלקתי באמצעות הרפייה וסוגסטיות. השני, התמודדות טובה יותר עם הסימפטומים של המחלה. הטיפול בשיטות אלו אינו פסיכותרפיוטי כשלעצמו אלא מסגרת בה מלמדים את החולה מיומנויות בסיסייות ברפואת נפש-גוף, המאפשרות הרפייה והתמודדות טובה יותר עם תסמינים פונקציונאליים. גם כאן כדאי שהטיפול יעשה אך ורק על ידי מי שהוכשר לכך ובעל נסיון מוכח בנושא.

מחלות מעי דלקתיות אינן גזירה משמים. במרבית המקרים שילוב מושכל בין אורחות חיים בריאים, הרפואה הקונבנציונאלית, והרפואה המשלימה עשוי להביא להשגת הפוגה ארוכה של המחלה ואף לריפוייה. על כל החולים במחלות אלו להיות במעקב ובטיפול במרכזים רפואיים גדולים בהם קיימות יחידות מקצועיות המתמחות בנושא ואין להתפתות אחר פתרונות "טבעיים" פשוטים שאינם מוכחים מדעית.