צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לפסוריאזיס (Psoriasis)

הגישה האינטגרטיבית לפסוריאזיס

ב-1998 פירסם פרופ' ג'ון קבט-זין מאוניברסיטת מסטצ'וטסס מאמר המדווח על תוצאות מעניינות של ניסוי קליני חשוב. המחקר בדק את ההיפותיזה שהפגת מתח נפשי ע"י מדיטאציה ממוקדת (mindfulness meditation) יכולה להשפיע באופן חיובי על הקצב שבו חל שיפור בהיעלמות הנגעים העוריים בחולי פסוריאזיס המטופלים על ידי חשיפה מבוקרת לאור מסוג UVB או PUVA. המחקר כלל שלושים ושיבעה חולים שחולקו באופן אקראי לאחת משתי קבוצות התערבות: הפגת מתח נפשי תוך כדי הטיפול באור באמצעות הקשבה לקלטת שמע המכילה הנחיות מדיטאטיביות או טיפול באור בלבד. חומרת הפסוריאזיס בחולים הוערכה באמצעות שלוש שיטות שונות ובכלל זה הערכה עיוורת הן של החולים עצמם והן של תמונות של הנגעים העוריים שנלקחו בזמנים שונים של הניסוי (בהערכה עיוורת הכוונה היא שהרופא שומר על מקסימום אוביקטיביות בהערכתו מאחר והוא אינו יודע האם הנבדק היה בקבוצת המחקר או בקבוצת הביקורת). ניתוח תוצאות המחקר הראה באופן חד משמעי שהחולים שנחשפו לקלטות המדיטאציה תוך כדי הטיפול באור הראו בממוצע שיפור סטטיסטי וקלני מובהק גדול יותר בהעלמות הנגעים העוריים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

האמנם היה זה שיפור מקרי או שמא תצפית הניתנת לחיזוי בנקל על סמך הידע הרפואי שצברנו עד היום? מחקרים רבים בשנים האחרונות מלמדים על כך כי השפעת הנפש על תהליכים דלקתיים, ניווניים, ואפילו ממאירים רבים בגוף איננה ענין של מקרה. בעוד שמאמרו של פרופ' קבט-זין פורסם בכתב העת הרפואי Psychosomatic Medicine (בתרגום חופשי רפואת נפש-גוף) הרי שהיום אנו יודעים בוודאות שאין זה סתם באופן מופשט שהגוף והנפש חוברים כאן יחדיו אלא ארבע מערכות ביולוגיות מרכזיות שונות: הנפש (Psycho-), מערכת העצבים (Neuro-), המערכת ההורמונלית (Endo-), ומערכת החיסון (Immuno-) ליצירה של מערך שלם העובד בתיאום מלא ובכפיפה אחת, המערך הפסיכו-נאורו-אנדו-אימונולוגי (או בקיצורPNI). מתברר שבנוסף למערכת הדם, גם בעור, האיבר הגדול ביותר בגופינו, קיים יצוג נכבד למערכת הלימפתית העוסקת בהגנה על הגוף מפני מזהמים חיצוניים כאלה ואחרים. ואכן, מחקרים רבים בשנים האחרונות בשטח ה- PNI הראו מעל כל צל של ספק כי פעילותה של המערכת החיסונית ניתנת למודולציה על ידי התערבויות תזונתיות ונפשיות. מכאן שלגישת הרפואה האינטגרטיבית לפסוריאזיס השמה לה למטרה לעשות שימוש מושכל בטוב שבשני העולמות, הקונבנציונאלי והאלטרנטיווי, ערך מוסף מעבר לשיפור הנגעים בעור. יתרונה הוא בכך שלאחר הערכה נכונה והתאמת תכנית טיפול אישית תיתכן הטבה לא רק בעור אלא בכלל המערכות בגוף.

דוגמא להערכה והתאמת תכנית טיפול אישית שכזו מיוצגת ומיושמת הלכה למעשה בגישת הרפואה הסינית לפסוריאזיס. על פי הרפואה הסינית קיימים ארבע אבי טיפוס עיקריים של פתולוגיות המביאות בסופו של דבר להיווצרות הפסוריאזיס. התאמת טיפול משולב תזונתי, בצמחי מרפא, ולעיתים בדיקור יכולה להביא לתיקון מן השורש של אותה פתולוגיה שהביאה לבעיה העורית תוך שיפור המדדים החיסוניים באופן שמשפיע על כל הגוף ולא רק על העור. במחקר שפורסם ב-2004 למשל נמצא שטכניקת טיפול ברפואה הסינית המבוססת על עיקרון “replenishing qi to activate blood” (כלומר, חיזוק אלמנט הצ'י על מנת לשפר את תכונות הזרימה של הדם) נמצא כי הטיפול הביא לא רק לנסיגה משמעותית של הנגעים העוריים אלא גם לשיפור התיפקוד של המערכת החיסונית כפי שנמדד על ידי שינוי היחס בין אוכלוסיות לימפוציטים שונות. כיום מוצעים במספר מרכזים רפואיים בארץ טיפולים ברפואה סינית בבעיות עור ומומלץ להתייעץ עם רופא אינטגרטיבי לגבי התאמה אישית של הטיפול בכל מקרה ומקרה.