צור קשר

עקרונות בגישה האינטגרטיבית לתמיכה בטיפולי פריון (Infertility)

הגישה האינטגרטיבית לתמיכה בטיפולי פריון

מעטים השטחים ברפואה בהם היתה לפריצות דרך מדעיות ויישומן הטכנולוגי השפעה כה רבה כבתחום הפריון. ואמנם מרבית הדיון הציבורי והרפואי הקשור בטיפולי פוריות עסק בשנים האחרונות בהיבטים הטכנולוגיים של הבעיה – מ IVF, לתרומת ביציות, לשימור עוברים, לקביעת מין היילוד – כל אלו הן רק מקצת מהדוגמאות שבעבר היו רק מדע בדיוני ובשנים האחרונות הפכו למציאות מאתגרת ולחלום קסום. ואולי דווקא בשל כך, מאחר וטיפולי פוריות הפכו כה טכניים חשוב לחזור ולהתבונן גם בצד האחר של המטבע – הצד האנושי. היתכן כי גוף ונפש חוברים להם יחדיו גם במקרה זה לקביעת תוצאות הטיפולים? מחקר חדש שנעשה על ידי ד"ר אליהו לויטס וחבריו מהיחידה להפריה חוץ-גופית בבית החולים סורוקה שבנגב מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים מדעיים אחרים המצביעים על חשיבות התמיכה הנפשית-גופנית במהלך טיפולי פוריות במטרה להביא לשיפור סיכויי הצלחתם.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Fertility & Sterility, הושוה שיעור ההריונות והחזרות העוברים המוצלחות בכמאה מטופלות שקיבלו תמיכה בהיפנוזה בעת החזרת העוברים (IVF/ET) למדגם ביקורת של כמאה מטופלות שעברו את אותם הטיפולים ממש, אך ללא תמיכה בהיפנוזה. החוקרים מצאו כי לא זו בלבד שגישת הנשים שטופלו בהיפנוזה לטיפולי הפוריות היתה חיובית יותר, אלא אף ששיעור ההצלחה אצלהן היה כמעט כפול מהשיעור בקבוצת הביקורת (כ-53% לעומת כ-30%). האמנם המדובר רק באפקט פלסבו של הטיפול, או שמא קיים הסבר פיסיולוגי משכנע להצלחת השילוב בין גוף (טיפולי הפריון) ונפש (מטרת ההיפנוזה היתה הורדת שיעור וחומרת הדחק והחרדה הקשורים בטיפולים)? קרוב לוודאי שאכן המדובר באפקט אמיתי – הסוגסטיות ההיפנוטיות עשויות לגרום להרפיית הרחם בעת החזרת העוברים ובכך לתרום לקליטתם. זאת ועוד, בשנים האחרונות הולכות ומצטברת עדויות כי טיפולי גוף נפש, דוגמאת היפנוזה, דמיון מודרך, ביופידבק, מדיטאציה ועוד, משפרים את תיפקוד מערכת החיסון ומאזנים את המערכת ההורמונלית.

שיעור ההצלחה המוגבל יחסית של טיפולי פוריות קונבנציונאליים בתוספת לעלות הנפשית, החברתית והכלכלית הקשורה לטיפולים אלו הביאה בשנים האחרונות גם למחקר מדעי מבוקר של שיטות אחרות ברפואה המשלימה בתחום הפריון. ב-2002 פרסמו Paulus וחבריו את תוצאות המחקר המבוקר האקראי הראשון על אקופונקטורה (דיקור סיני) במטופלות IVF. במחקר השתתפו כ-160 נשים שעמדו בפני החזרת עוברים ושחולקו לשתי קבוצות – האחת טופלה באקופונקטורה במשך כ-25 דקות לפני ההחזרה, והשניה שהונחתה לנוח למשך אותו פרק זמן לפני ואחרי ההחזרה. שיעור ההריונות בקבוצת הדיקור היה כה גבוה בהשוואה לקבוצת הביקורת (42.5% לעומת 26.3%), עד כי נדמה כי מאז שיעור הפונות לרפואה המשלימה לטיפולי פיריון בארה"ב רק הלך ונסק. ואכן, לאחרונה שודר פרק בסידרת הטלויזיה הפופלארית "סקס והעיר הגדולה" בו שולב דיקור סיני בטיפול בפריון. אך, האם פופלריות הינה מדד מדעי אמין שצריך להדריך אנשים בבואם לבחור את סוג הטיפולים שיקבלו? ודאי שלא. מדע אינו אופנה.

במחקר שפורסם לאחרונה בו הושוו שיעורי ההריונות המוצלחים בכ-300 מטופלות IVF שחלקן שימש כקבוצת ביקורת, חלקן האחר טופל באקופונקטורה ביום החזרת העוברים, ואילו האחרות טופלו באקופונקטורה הן ביום החזרת העוברים והן יומיים אחר כך, נמצא כי שיעור אובדן ההריונות בקבוצה שטופלה בדיקור סיני פעמיים היה כפול מבקבוצה שטופלה רק פעם אחת. לא ניתן לפיכך לקבוע בודאות על סמך המחקר המונח לפנינו כיום מהי הדרך הנכונה לשלב, אם בכלל ולמי, אקופונקטורה בטיפולי פוריות.

העדר פריון מוגדר כחוסר היכולת להרות לאחר כשנה של קיום יחסי מין לא מוגנים. הגדרה זו של בעית פוריות מבוססת על מחקר אפידמיולוגי שבוצע במחצית המאה הקודמת ושעקב אחר שיעור ההריונות הסופנטניים בלמעלה מחמשת אלפים נשים שקיימו יחסי מין לא מוגנים. במחקר נמצא כי כ-50% מהנשים הרו בתוך כשלושה חודשים, כ-72% בתוך כשישה חודשים, וכ-85% בתוך כשנה. בהנחה ששיעור ההריונות הספונטניים בקרב זוגות ללא בעית פוריות עומד על כ-20% בחודש, הרי שבתוך כשנה צפויים כ-93% מהזוגות להרות. מקובל להניח שרק כאחוז אחד מכלל הזוגות לא ישיג הריון בתוך כשלוש שנים של יחסים לא מוגנים המתוזמנים נכון. הבעיה היא שעקומות הפוריות משתנות עם הגיל – מכ-50% הצלחה בתחילת שנות העשרים לחיים כששני בני הזוג באותו הגיל לכ-15% בלבד בסוף שנות השלושים לחיים כשבן הזוג מבוגר מעט יותר.

במצב דברים זה, חשוב כי זוגות המתקשים בהבאת ילד לעולם יפנו להערכה וייעוץ רפואיים מוקדם ככל האפשר במרפאות המיועדות לכך. בשנים הקרובות נחזה כולנו בהקמתם של מרכזים ייעודיים לתחום בריאות האישה ולרפואה האינטגרטיווית (משולבת) שישימו להם למטרה לעשות שימוש מושכל ברפואה המשלימה בשילוב עם הטכנולוגיות המופלאות של הרפואה הקונבנציונאלית (דוגמא בפריון). אין המדובר בעוד ספא עם ריח קטורת בלבד, אלא במרכזים אקדמיים של ממש. עד אז, חשוב שזוגות המתקשים בפריון לא יסתמכו על רפואה אלטרנטיבית (דוגמאת הומאופתיה ורייקי) ושיטות סבתא אחרות כאלטרנטיבה לרפואה. לחוכמת הגוף אין תחליף – מזון בריא, פעילות גופנית סדירה, ומניעה וטיפול בלחץ נפשי כולם תורמים לפריון הגוף, וחשוב לא פחות, לשלוות הנפש. אקופונקטורה והיפנוזה הן רק כלי תומך. בהצלחה!