צור קשר

רפואה אינטגרטיבית וסרטן – דעות קדומות ועובדות קיימות (Cancer)

רפואה אלטרנטיבית וסרטן: דיעות קדומות ועובדות קיימות

בין אם אבחנת מחלת הסרטן באה מתוך בריאות שלמה, כפי שקורה לעיתים קרובות בסקר לגילוי מוקדם של המחלה, ובין אם החולה סימפטומטי מזה תקופה, מעטות הבשורות ברפואה הצופנות בחובן תהליכים נפשיים וגופניים מורכבים יותר אצל החולה ובני משפחתו מאשר התחושה כי הנורא מכל קרה – האדם חולה בסרטן. בצד שאלות כמו מדוע אני? מה עשיתי לא נכון? כמה זמן נותר לי? ועוד, אבחנת הסרטן מתאפיינת גם בשני תהליכים מורכבים אחרים הגורמים לדחק נוסף וטבעי אצל החולה ובני משפחתו. האחד,צורך בלימוד על המחלה עצמה, משמעותה, ומהלכה, והשני -צורך לאירגון מחדש של החיים ובחירת המסגרת והתכנית הטיפולית. בהקשר זה, ולא במנותק מתהליכים חברתיים מורכבים אחרים, עלתה מאד בשנים האחרונות קרנה או שניותה של הרפואה המשלימה.

הרפואה המשלימה כוללת מגוון רחב של שיטות טיפול הנחשבות בעיני רבים כאלטרנטיביות, שלא לומר אנכרוניסטיות משהו. בין השיטות הללו: רפואה סינית ודיקור (אקופונקטורה), עיסוי, שיאצו וריפלקסולוגיה, דמיון מודרך והיפנוזה, צמחי מרפא ותוספי תזונה, יוגה וטאי-צ'י, מדיטאציה ועוד. על אף היותן של השיטות אלטרנטיביות לרפואה המערבית המודרנית בפילוסופיה שלהן ובדרך תיאורןאת הפתופיסיולוגיה של מחלות והדרכים להתמודד עימן, הרי שלאמיתו של דבר מחקרים אפידמיולוגיים מצביעים על כך שמרבית האנשים משתמשים בשיטות ריפוי אלו במקביל לרפואה הקונבנציונאלית ולא במקומה.מכאן, שמבחינות רבות אין המדובר ברפואה אלטרנטיבית של ממש, אלא ברפואה משלימה או ברפואה משולבת (אינטגרטיבית).

ואכן, מחקרים רבים מוכיחים כי גישה טיפולית המשלבת בו זמנית ובאופן מושכל את הטוב שבשני העולמות, הקונבנציונאלי והאלטרנטיבי, משפרת את איכות חייהם של חולי סרטן רבים ועשויה אף להגביר את סכויי החלמתם של רבים נוספים. במחקר קליני מבוקר היטב וחשוב שפורסם החודש נמצא ששילוב של ג'ינסנג תוך כדי הטיפולים הכימוטרפיים הביא לשיפור משמעותי באיכות החיים והחיוניות של חולי סרטן. במחקר חדש אחר, נמצא כי לזרעי פשתן ולחומצות שומן מסוג אומגה-3 אפקט מיטיב על מהלך סרטן הערמונית.

לפיכך, אין פלא כי יותר ויותר חולי סרטן פונים כיום גם אל הרפואה המשלימה בחיפוש אחר פתרונות יעילים ובטוחים עד כמה שאפשר לבעיותיהם הרפואיות. חמש סיבות עיקריות מביאים את החולים לעשות זאת:

  • פרגמטיזם – הרצון למנוע ולהילחם בתסמיני המחלה או בתופעות הלוואי של הטיפול בכל דרך אפשרית,
  • הוליזם – תפיסת עולם המבקשת לטפל באדם כמכלול ולא רק בגידול עצמו,
  • אכזבה – תחושה קשה שהרפואה המערבית והמערכת האונקולוגית אינם עונים טוב דיים על הצרכים,
  • שותפות – הרצון להיות שותף לתהליכי קבלת החלטות שאינו יכול לבוא לידי ביטוי פעמים רבות במערכת האונקולוגית הניתפסת כהיררכית ומנוכרת,
  • בטיחות – תפיסת עולם מוטעית משהו שטיפולים "טבעיים" הינם בטוחים יותר.

ואכן, בסקרים שונים שנעשו בארץ ובעולם נימצא כי בממוצע עד שניים מכל שלושה חולי סרטן מטופלים בשלב כלשהו גם ברפואה משלימה.אלא, שפופולאריות לבדה איננה יכולה לשמש כאבן הבוחן היחידה להערכת תרומתה של הרפואה המשלימה במניעה, בטיפול ובמחקר של מחלת הסרטן. קבלתה בשנים האחרונות של הרפואה נסמכת הראיות (evidence-based medicine) כמתודולוגיה העיקרית על פיה נבחנת מידת ראויותן של התערבויות רפואיות מאפשרת לנו כיום לשפוט את יעילותם ובטיחותם של טיפולים שונים, בין אם קונבנציונאלים ובין אם אלטרנטיבים.

על סמך אבני הבוחן של הרפואה נסמכת הראיות ניתן לקבוע בהתייחס לרפואה משלימה וסרטן כי,

  • נכון להיום אין הוכחה כי הרפואה האלטרנטיבית מרפאת סרטן – בניגוד לרושם המוטעה הנוצר מפירסומים שונים, אין ולו שיטה טיפול אלטרנטיבית אחת הניתנת לבדה שהוכחה עד היום בכלים מדעיים מבוקרים כמרפאת סרטן. מכאן, שטיפולים אלטרנטיביים למיניהם המשווקים לציבור כמרפאי סרטן מטעים במקרה הטוב, ומסוכנים במקרה הפחות טוב. לדוגמא, מחקר קליני מבוקר היטב שפורסם החודש מצא כי סחוס כריש אינו יעיל כלל כטיפול אנטי- סרטני. אל הדיווחים השונים שאינם מעוגנים במחקר מסודר, כאילו חולה כזה או אחר נרפא בזכות דיאטה כזו או אחרת או תוסף כזה או אחר יש להתייחס בסקרנות אך בחשדנות כל עוד לא הוכחו מחקרית.
  • טבעי אינו בהכרח בטוח–  תפיסת הציבור כאילו הרפואה המשלימה בטוחה רק משום שהיא "טבעית יותר" מוטעית ומסוכנת. טיפולי רפואה משלימה כמו צמחי מרפא, עירויי תוספים, טיפולי מגע המשתמשים בכח, ואפילו התערבויות נפש-גוף עלולים להיות מסוכנים כאשר א) הם ניתנים על ידי מי שאינו מיומן בעבודה עם חולי סרטן, ב) מקורות התרכובות הביולוגיות אינו אמין, ג) הטיפול ניתן במקום טיפול קונבנציונאלי יעיל, ו ד) בחירת החולים שגויה. בנוסף, כיום מצטבר יותר ויותר ידע המעיד על חשש מאינטרקציה שלילית בין צמחי מרפא לטיפולים אנטי-סרטניים.
  • למרות האמור לעיל, הרפואה המשלימה כן יעילה בסרטן!–  שיטות רבות ברפואה המשלימה הוכחו במחקר מדעי מבוקר כיעילות בהתמודדות הכוללת של חולי הסרטן עם המחלה. כך למשל, היפנוזה, דמיון מודרך ומדיטאציה יעילים בטיפול בחרדה, דיכאון, כאב, ועייפות הקשורים בסרטן, ואקופונקטורה יעילה ובטוחה לשימוש בחולי סרטן הסובלים מכאב, בחילות והקאות, יובש בפה מהקרנות, ותשישות מכימותרפיה. גם לתוספים ולצמחי מרפא, במידה והם ניתנים בצורה נכונה, יכולת להגביר את היעילות של כימוטרפיה. התוסף GLA מגביר את היעילות של הרצפטין (תרופה ביולוגית הניתנת לחלק מהחולות בסרטן השד), והצמח כורכום עשוי להגביר את היעילות של כימוטרפיות מסוימות.
  • מותר לגעת; אסור להזיק – בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב בעבר טיפולי מגע דוגמאת מסאג', שיאצו, וריפלקסולוגיה בטוחים ויעילים יחסית לטיפול בתופעות הלוואי של הטיפול הקונבנציונאלי בסרטן ואינם מביאים לפיזור המחלה, וכל זאת בתנאי שניתנים על ידי מי שהוכשרו לכך. כך גם לגבי טיפולי תנועה. לדוגמא חולי סרטן המתרגלים יוגה, טאי-צ'י או צ'י-קונג סובלים בממוצע מפחות מתופעות לוואי בהשוואה לחולים שאינם עוסקים בפעילות. לעומת זאת, אין זה מקובל לטפל בחולי סרטן פעילים בכירופרקטיקה אן באוסטיאופטיה בשל הסכנה של גרימת שברים פתולוגיים.
  • המחקר ברפואה משלימה וסרטן נימצא בחיתוליו – בעוד שחדשות לבקרים מתפרסמים מאמרים בכתבי עת מדעיים המלמדים על יכולתן של תרכובות טבעיות כאלו ואחרות לעכב חלוקת תאי סרטן בתרביות רקמה, רק חומרים טבעיים מעטים יחסית עד עתה הוכחו כיעילים ובטוחים גם בניסויים קליניים מבוקרים בחולי סרטן. סיבות רבות תורמות לפער זה, ביניהן א) חוסר משווע בתקציבי מחקר ומעבדות מחקר שייעודן הוא רפואה משלימה, ב) הקושי ברישום פטנט על מוצרים טבעיים שלא עברו שינוי, ג) הקושי בהגדרת ובידוד החומרים הפעילים בצמחי מרפא, ו ד) סוגיות אתיות הקשורות במחקר עם מספר רבדי טיפול (קונבנציונאלי ואלטרנטיבי) הנבדק במדדי הצלחה שחלקם סוביקטיבים (לדוגמא, תחושת החולה).

בצר להם פונים חולים רבים למרפאים אלטרנטיביים שונים בתקוה למצוא פתרון פלא שירפאם. דוגמא שכיחה לפניה שכזו קשורה ב"חיזוק" המערכת החיסונית. אמנם הרפואה המשלימה במתן משולב עם טיפול קונבנציונאלי יכולה לסייע לתפקוד מערכת החיסון ובכך לתרום לשיפור סכויי הריפוי ממחלת הסרטן, אך לא כל טיפול אלטרנטיבי "מחזק" את המערכת החיסונית או משנה את שרידות החולים גם אם במעבדה הוא עובד על תרביות רקמה. כך למשל, השילוב של צמח המרפא הסיני מחזק מערכת החיסון אסטרגולוסעם כימותרפיה קונבנציונאלית לסרטן הריאה נימצא במחקר מבוקר ובמטא-אנליזה כמביא לעליה באיכות החיים ושיפור תוחלת החיים. לעומת זאת, אין הוכחה מדעית משכנעת שעירויי ויטמינים במינון גבוה, נוגדי-חימצון במתן תוך-ורידי, או חוקני צמחים משפרים את שרידות החולים בסרטן.

ואכן, מחקרים מראים שמתן אנטיאוקסידנטים או מולטיויטמינים כתוספי תזונה לאנשים בריאים אינו מונע סרטן או מחלות קרדיו-ואסקולריות ועלול אף להיות מסוכן. לדוגמא, במטא-אנליזה שנעשתה לאחרונה נימצא כי מתן ויטמין E במינון יומי גבוה קשור סטטיסטית בעודף תמותה.במחקר אפידמיולוגי ראשוני אחר שפורסם לאחרונה נימצא שמידת האגרסיביות של סרטן הערמונית היתה גבוהה יותר אצל מי שנטל ויטמינים על בסיס יומי לעומת מי שלא נטל ויטמינים בצורה סדורה כל-כך. לעומת זאת, תזונה עשירה בירקות ופירות, עניה בשומן רווי מן החי, ועשירה בסיבים תזונתיים הוכחה אפידמיולוגית כמונעת סרטן. לכן, בחולי סרטן, השימוש באנטיאוקסידנטים או מולטיויטמינים הינו בעל הגיון רפואי רב, אלא שבנסיבות מסוימות הוא עלול להוות חרב פיפיות. ידוע כי מתן אנטיאוקסידנטים בעת הקרנות או במישלב עם סוגי כימוטרפיה מסויימים הפועלים דרך רדיקלים חופשיים עלול להקטין מיעילות הטיפולים, ולכן אינו מומלץ. הרעיון של מתן אנטיאוקסידנטים כמגן מפני נזק לרקמות בריאות במהלך טיפול כימוטרפי, כמו גם הרעיון של דהטוקסיפיקציה (ניקוי הגוף מרעלים, גישה פופולארית מאד בקרב נטורופתים) לא עמדו עדיין במבחנים קליניים ראויים.

מכאן שמתן משולב של טיפול אלטרנטיבי וקונבנציונאלי בסרטן דורש יותר מאשר אקסטרפולציה מעבדתית. הוא דורש הוכחה מדעית. במשך שנים רבות סבלו חולי לויקמיה פרומיאלוציטית חדה מדימומים מסכני חיים במיוחד בשלבי הריפוי הראשונים של מחלתם. נימצא, כי מתן של all trans retinoic acid (ATRA), שהינה ניגזרת פשוטה של ויטמין A, במישלב עם כימותרפיה קונבנציונאלית עם התחלת הטיפול במחלה משפרת מאד את הפרוגנוזה של החולים הללו. הוכח, כי  ATRA מסייע לתאי הגידול להבשיל ולהתמיין ובכך מסייע להשמדתם. אינטגרציה זו, בין התערבות תזונתית ותרופתית, הינה רק דוגמא אחת המלמדת כי למישלב האינטגרטיבי יתרונות רבים. כל אחת מההתערבויות, ויטמין A או כימותרפיה, כשלעצמה איננה יעילה, אך השילוב ביניהן הוכח במחקרים קליניים מבוקרים כשילוב מנצח.

למרות שהטיפול המשולב מיועד לכל סוגי מחלת הסרטן, לכל שלבי הטיפול, ולכל המטופלים הוא אינו בא במקום הטיפול הקונבנציונאלי אלא בנוסף לו כטיפול תומך. מטרתו, לסייע לחולים ולבני משפחותיהם להתמודד טוב יותר עם המחלה ועם תוצאות הטיפול בה על ידי הקטנת שיעור וחומרת תופעות הלוואי ושיפור איכות החיים. שיווק הרפואה המשלימה כשיטת ריפוי המסוגלת לרפא את הסרטן עצמו איננה מבוססת בשלב זה על עובדות מדעיות מוצקות ולפיכך איננה ראויה. טוב יעשו החולים ובני משפחותיהם אם יפנו לקבלת ייעוץ בנושא רפואה משלימה וסרטן אך ורק למרכזים רפואיים המתמחים בכך. טוב יעשו המרפאים השונים אם ינהגו באחריות כלפי החולים ובני משפחותיהם וימנעו מהטעיית הציבור. טוב יעשו האונקולוגים אם יהיו פתוחים לקבלת רעיונות טיפול חדשים מוכחי עובדות גם אם הם באים מ"העולם האחר". וטוב יעשה המחוקק אם יביא קץ לאנרכיה הקיימת בשוק הבריאות בארץ. לפלורליזם רפואי ערך רב, לשרלטנות או חשיבה דוגמתית – רק מקום של גנאי. כולנו אסירים בכיבלי הידע שלנו. הגיעה העת להשתחרר מכבלים אלו.