צור קשר

תוספי תזונה וצמחי מרפא – כיצד לבחור אותם? מדריך לצרכן הנבון

תוספי תזונה וצמחי מרפא – כיצד לבחור אותם?מדריך לצרכן הנבון

אומרים שאנו חיים בעידן המידענות. שבעוד שבעבר, הנגישות למידע היתה נחלתם של אליטות ומשכילים בלבד (יודעי קרוא וכתוב כמובן), הרי שהמידע כיום נגיש לכולם, כל הזמן. שבעוד שבעבר (כפי שראינו כולנו למשל בסרטים כמו "שם הורד"), היה צריך לעמול קשה בחיפוש אחר תשובות לשאלות "אסורות" בספרים עבי כרס בספריות ציבוריות המאפשרות כניסה רק למתי מעט, הרי שהמידע כיום נגיש בקצות האצבעות לכל אחד, כל הזמן. שבעוד שבעבר, היתה הגבלה על חופש המידע (גלילאו הגיע להסכם עם הכנסיה – "אני לא אגיד לכם את האמת ואתם לא תשרפו אותי…"), הרי שכיום אוטוסטרדת המידע מאפשרת לכולם לדעת הכל, כל הזמן.

זה נכון (תודה לאל!) אבל לא מדויק (וחבל!).

האינטרנט אכן מספק מידע רב, אבל לא בהכרח ידע רב.

מידע הינו אוסף של נתונים על נושא מסוים. על פי תורת המידענות (אינפורמטיקה) תכליתו של אוסף הנתונים הללו היא להקטין אי-ודאות. את קמה בבוקר ורוצה לדעת אם ירד גשם היום. תחזית מזג האויר מספקת לך את המידע הנחוץ. אתה מתלבט אם לפנות ימינה או שמאלה בדרכך לכתובת מסוימת. הנווט הלוויני (GPS) או עובר אורח יספקו לך את התשובה. חשקה נפשך לראות סרט ואינך בטוח לגבי מועדי ההצגה – יש על מי לסמוך. חיפוש קצר באינטרנט יספק את הסחורה.

אבל ידע חשוב עוד יותר ממידע. ידע, על פי תורת המידענות, הוא מידע המצוי ברשותה של ישות בעלת תודעה. פירושו של דבר הוא, כי על בעל המידע להשתמש בתודעתו על מנת ליישם את המידע. כלומר, לבחון, לבקר, לשקול, ולהחליט מה לעשות עם המידע. התנודות הקיצוניות בשוק ההון שחווינו לאחרונה הינם מידע המצוי בידי כולם. אבל מה לעשות עם המידע הזה כעת – האם למכור או לקנות דורש ידע, לא רק מידע.

כפי שפיקח לא נכנס אל בעיות שחכם יכול לצאת מהן, כך מי שיודע איך לדעת, חי טוב יותר ממי שרק מחזיק במידע, אך לא יודע מה לעשות עימו. וידע הינו עדיין, למרות מהפכת המידענות, מוצר יקר ערך.

רפואה משלימה היא דוגמא קלאסית לזה. האם להשתמש בה בכלל? אם כן, לשם מה? ומתי? ועל יד מי? האם להשתמש בה במקום הרפואה הקונוונציונאלית (כרפואה אלטרנטיבית-חלופית) או יחד עם הרפואה הרגילה (כרפואה אינטגרטיווית-משולבת)?

בקיצור– הרבה שאלות והמון אי-ודאות.

התוצאה – אנו מוקפים, שלא לומר מותקפים, על ידי ברי סמכא למיניהם בעיקר באינטרנט המציעים ממרכולתם כל טוב הארץ על מנת לשכנע אתכם שהם ורק הם, או מוצריהם ורק מוצריהם – הם הפתרון הנכון והיחיד לכל מכאוביכם. האמנם?

מחקרים בארץ ובעולם מלמדים כי האינטרנט מוצף במידע בלתי אמין ביחס לרפואה משלימה/אלטרנטיבית. כך למשל, מחקר מאנגליה מצא המלצות שיקריות ומסוכנות ביחס לדכאון ב4 מתוך 14 אתרי רפואה אלטרנטיבית שנבדקו. מחקר אחר מאוסטרליה שבחן את ההיבטים הסוציולוגיים של האינטרנט כמקור מידע לחולים עם סרטן שהתעניינו ברפואה משלימה/אלטרנטיבית ושפורסם השנה מצא כי לא זו בלבד שהמידע במרבית האתרים שנבדקו היה מגמתי ולא מדויק, אלא שחולים רבים העידו כי במקום להרגיש מעודדים הם חשו נבוכים ומבולבלים אל מול אוקיינוס האפשרויות האין-סופי שהוצעו להם – "הריפוי המושלם, ללא תופעות לוואי, בהישג יד" מתכשיר כזה או אחר. ואכן, סקרים מראים כי אתרי רפואה משלימה/אלטרנטיבית באינטרנט נוטים יותר באופן מובהק סטטיסטית לקדם מחירות של מוצרים או שירותים בהשוואה לאתרי רפואה קונבנציונאלית.

לכן בבואך להסתמך על מידע באינטרנט לגבי רפואה בכלל, ורפואה משלימה או אלטרנטיבית בפרט, כדאי לבדוק האם יש גוף עסקי או אינטרס מסחרי מאחורי האתר, האם המידע מבוסס על מחקר מוצק או רק על עדויות של צרכנים מרוצים, האם המידע עדכני, האם לאתר ועדה מקצועית מייעצת, איזה קישורים יש לאתר, האם מיוצגות באתר דעות שונות, האם יש לאתר תו תקן של איכות ואמינות, ומה דעת הרופא שלך על האתר.

מאחר ומחקרים רבים בארץ ובעולם מראים כי מרבית האנשים הצורכים רפואה משלימה/אלטרנטיבית מסתייעים גם בתוספים ובצמחי מרפא, חשוב שתדע שהתוספים הטבעיים למיניהם אינם נחשבים במדינת ישראל מבחינה חוקית ומנהלתית כתרופה, אלא כמזון, או תוספי מזון. זאת ועוד, במדינת ישראל אין פיקוח ובקרה רשמיים על איכות המוצרים הטבעיים, וזאת בניגוד לבקרה ההדוקה המתקיימת על איכות התרופות. מכאן, שהסיכוי ליפול בפח ולרכוש במיטב כספך תכשיר שעלול לא להכיל את החומרים אותם הוא אמור להכיל, או אף גרוע מזה – תכשיר המכיל חומרים אסורים או מינונים לא נכונים, אינו קטן.

אז איך לבחור בכל זאת תוספי תזונה או צמחי מרפא איכותיים ולקבל תמורה מלאה עבורם? אגף הרוקחות במשרד הבריאות פרסם לאחרונה דף הנחיות בכותרת "שלא יאכילו אותך לוקשים" ובו הוא מציע –

אם כך, איך בכל זאת תדע שהמוצר שקנית איכותי? להלן כמה טיפים –

  • בקש מהמטפל שייתן לך שמות של מספר מוצרי מדף וחברות איכותיות המייצרות את המוצר – השווה ביניהם. ברר מהו סטנדרד העבודה והייצור שלהם. היום מפעלים רבים נושאים תווי תקן של איכות. הסימון USP (United States Pharmacopeia) על תווית המוצר לדוגמא מצביע על תו איכות של בקרה.
  • בקש מהמטפל לדעת איזה תכשיר מסוים נבדק במחקר והשתדל לקנות אותו ספציפית – כפי שיין נבדל באיכותו בין היצרנים השונים בשל איכות הענבים ותהליך הפקת היין, כך גם צמחי מרפא ותוספי תזונה. ישנם מוצרי גינקו בילובה (צמח שכיח ל"שיפור הזכרון") רבים בשוק, אבל מרבית המחקרים נעשו דווקא על מיצוי ספציפי הנקרא 761 EGB. אם המוצר הוא אכן גינקו אבל לא מכיל את המיצוי הזה – בעיה!
  • בקש מהמטפל הנחיות ברורות לגבי הסטנדרטיזציה של התכשיר כדי לוודא שאכן המוצר איכותי – כפי שמומלץ לא להסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו, כך גם המצב הבלתי נסבל הקיים כיום במרבית מדינות העולם בו אין בהכרח התאמה בין התוית שעל תוסף התזונה או צמח המרפא לבין תוכן המוצר. כדאי לכן לקנות מוצר, שלא זו בלבד שיוצר על ידי חברה איכותית ואמינה ונבדק מחקרית, אלא גם מכיל סטנדרט מקובל (לדוגמא, 95%) של החומר הפעיל.
  • בקש מהמטפל שייתן לך שמות של מספר בתי מרקחת או חנויות לדברי טבע וצמחי מרפא אמינים – השווה מחירים. כמו בכל תחום כלכלי אחר, התחרות, הביקוש וההיצע מכתיבים את מחירי השוק. מוצר יקר יותר אינו בהכרח טוב יותר. הזהר במיוחד ממבצעים – לתוספי תזונה וצמחי מרפא תאריך תפוגה כמו לכל תרופה או רכיב מזון. אל תקנה מוצר שתאריך התפוגה שלו חלף. בדוק היטב – המדובר בבריאותך!
  • כשהמדובר בצמחים בצורתם הטבעית, דרוש צמחים טריים, וודא שיש זיהוי בוטני שלהם, ושיש בידי המוכר תעודה המעידה שהצמח נקי מזיהום חיידקי או פטרייתי. משרדי התמ"ת והבריאות דורשים זאת כחלק מרישיון היבוא או הייצור. תוספי תזונה וצמחי מרפא יכולים להיות מזוהמים גם במתכות כבדות ואפילו בתרופות (משחות סטרואידליות לדוגמא).
  • במידה והינך נוטל תרופות ברר שוב ושוב הן אצל הרופא המטפל והן בבית המרקחת לגבי אינטרקציות (השפעות הדדיות) בין צמחי המרפא ותוספי התזונה לבין התרופות אותן אתה נוטל. הן שכיחות ומסוכנות!

מידע שווה כסף, אך ידע שווה זהב. השתמש בו בתבונה. הקפד לקנות רק מוצרים שעמדו בסטנדרט ייצורגבוה, בעלי תווי תקן בין לאומיים, ומחברות מוכרות בשוק. התייעץ עם הצוות הרפואי המטפל בך. הם לשירותך!